Tevredenheid over gebruik sociale media gemeente


22 september 2015
Cijfers tevredenheid

Dit voorjaar onderzocht de gemeente 's-Hertogenbosch het socialmedia-gedrag van inwoners die sociale media gebruiken. Eerder deed gemeente Amsterdam vergelijkbaar onderzoek. In de infographic (zie onder) delen we onze uitkomsten.

Als gemeente willen we met sociale media inwoners betrekken. We proberen snel te reageren op vragen en opmerkingen. 95% is hier tevreden over. Daarna sturen we de commentaren naar de afdelingen voor evaluatie.

Wethouder Kagie:

"Met sociale media kunnen we de kracht van inwoners, organisaties en medewerkers zichtbaar maken. Dat vindt dit college belangrijk. Alleen maar informatie zenden is bovendien niet meer van deze tijd. We luisteren goed naar signalen uit de samenleving. Zo kunnen we onze dienstverlening, beleid
en uitvoering verbeteren."

Facebook en Twitter

Wat opvalt is dat inwoners ons op Facebook goed weten te vinden. Een meerderheid kijkt bijna dagelijks. Inwoners vinden twee Facebook-berichten per dag een mooi maximum. Op Twitter mogen het er vier zijn. Daar proberen we ons aan te houden.

LinkedIn

De infographic laat ook zien dat LinkedIn een belangrijk sociaal medium is geworden. In 's-Hertogenbosch gebruiken we het niet alleen voor de werving van nieuwe collega's. We tonen er ook dat we een aantrekkelijke gemeente zijn voor bedrijven.

Onderwerpen

Waar willen inwoners op sociale media informatie over krijgen? Er zijn kleine verschillen met een eerder onderzoek van gemeente Amsterdam.

Vergelijking
Top 5 Amsterdam Top 5 's-Hertogenbosch
1. Calamiteiten 1. Evenementen en activiteiten
2. Kunst, cultuur en sport 2. Calamiteiten en rampen
3. Uw buurt 3. Werk aan de weg, parkeren en verkeer
4. Parkeren, verkeer en werk aan de weg 4. Openbare orde en veiligheid
5. Vuilnis en afval 5. Buurten en wijken


Meer lezen?

Tot slot toont het onderzoek aan dat sociale media niet het voorkeurskanaal zijn. Voor 69% is dat de website. Meer weten? Lees hieronder het hele onderzoek (pdf).

Bestanden:

* Inwoners_sHertogenbosch_op_social_media.pdf1.1 MB