Opening politiesteunpunt en klant contact centrum(22-09-2015)
Op donderdag 1 oktober 2015 openen het politiesteunpunt en het gemeentelijk klant contact centrum officieel hun deuren. De opening vindt plaats om 12:15 uur voor medewerkers en belangstellende bewoners, raadsleden en pers. Om klantcontacten verder te verbeteren, wordt onder andere een nieuwe
website gelanceerd en een multifunctionele balie geopend.
Gemeente als eerste poort naar de overheid
Naast de gemeente, zijn ook het politiesteunpunt en het sociaal team in het gemeentehuis gevestigd. De politie geeft net als de gemeente de voorkeur aan digitale dienstverlening. Inwoners doen vaak al digitaal aangifte. In combinatie met een andere manier van werken leidt dit tot wijzigingen
in de huisvesting van de politie. Henk de Jong, districtschef Zuid-Holland Zuid bij politie eenheid Rotterdam, geeft aan dat depolitie graag in elke gemeente voor de burger aanspreekbaar wil blijven: "Door de huisvesting van het steunpunt in het gemeentehuis kunnen burgers ook persoonlijk in
contact komen met de politie, vooral met een van de wijkagenten. Deze vorm van dienstverlening vinden veel bewoners prettig en het bevordert het veiligheidsgevoel. Het is een verdienste van het gemeentebestuur dat het zo goed geslaagd is." Bezoekers voor het politiesteunpunt en het sociaal
team worden ontvangen door een klantcontactmedewerker van de gemeente.
Nieuwe openingstijden en dienstverlening op afspraak
De opening is een belangrijke mijlpaal in het gemeentelijk meerjarenplan voor publieksdienstverlening. Werken op afspraak is hier onderdeel van. Burgemeester Augusteijn verwelkomt na de opening de eerste inwoner met een afspraak op een feestelijke wijze. "Wanneer een klant een afspraak maakt
via onze website, weet hij direct waar hij aan toe is. Hij hoeft namelijk niet te wachten en stelt de ambtenaar bovendien in staat om zich goed voor te bereiden," aldus Augusteijn.
Vanaf 1 oktober kunnen klanten dagelijks inlopen tussen 9:00 en 12:00 uur en op donderdag van 16:00 uur tot 20:00 uur. Maandag tot en met donderdag tussen 13:00 en 16:00 uur maken klanten een afspraak. Op vrijdag is het gemeentehuis tot 12:00 uur geopend.
Gemeente richt zich op toptaken
De nieuwe balie stelt de gemeente in staat om 80% van de klanten direct te helpen. Om de aantallen in kaart te brengen heeft de gemeente onderzocht waar inwoners de gemeente het vaakst voor nodig hebben. Deze zogenaamde `toptaken' staan centraal in de productenzuil in de publiekshal, maar ook
op de nieuwe website. Augusteijn legt uit: "Door de dienstverleningskanalen in te richten op onze toptaken, kunnen we klanten op een effectieve wijze van dienst zijn. Daarbij benutten we de mogelijkheden die digitalisering biedt. We gaan dus zoveel mogelijk uit van de eigen kracht van inwoners
en bieden maatwerk waar dat nodig is." Het nieuwe dienstverleningsconcept levert de gemeente jaarlijks structureel 30.000 euro op.