Muze Amsterdam zoekt kansen in Frankrijk
Gepubliceerd op: 21 september 2015 | Gewijzigd op: 21 september 2015
Onlangs ging Muze Amsterdam van start. De Partners for International Business (PIB) samenwerkingsovereenkomst van modeontwerpers richt zich op het marktsegment betaalbare luxe in Frankrijk. Het gaat om een samenwerking van drie jaar.
Kansen in Frankrijk
Onderzoek door de Hogeschool van Amsterdam laat zien dat het luxe segment in Frankrijk sterk vertegenwoordigd is maar dat zich hieronder een lacune bevindt: betaalbare luxe. Muze Amsterdam richt zich op dit marktsegment. De aangesloten ontwerpers hebben hun productie verplaatst naar Oost-Europa en Azie. Daarom zijn de collecties van Muze Amsterdam betaalbaar maar qua materiaal, design en afwerking van hoog niveau.
Frankrijk als doelland biedt door het internationale karakter van de modemarkt extra kansen: de wereldmarkt. Parijs trekt mode-professionals vanuit de hele wereld: inkopers, agenten, distributeurs, importeurs, pers, trendwatchers en celebrities. Dit zijn allemaal potentiele contacten voor Muze Amsterdam.
Via geplande activiteiten zoals beursdeelnames en een Parijse conceptstore/showroom wil Muze Amsterdam deze doelgroen bereiken.
De plannen van Muze Amsterdam kunnen op termijn ook worden uitgerold in andere steden en landen. Deelname aan de Parijse vakbeurzen garandeert een enorme internationale exposure.
Muze Amsterdam
Ontwerperscollectief Muze Amsterdam, opgericht in 2013, is een bijzondere samenwerking tussen de Amsterdams modeontwerpers Conny Groenewegen, Jessica Joyce, Melanie Brown, Marianne Vanderwilt en Natascha Nedoluha. Deze ontwerpers hebben ieder hun eigen label en ontwerpen. Binnen het collectief ontwerpen ze voor een en dezelfde doelgroep, namelijk de wereldse, ondernemende vrouw. Met de focus op een type vrouw en het bundelen van krachten wil Muze Amsterdam zich positioneren op de Franse markt.
Partners for International Business
Met de dienstverlening Partners for International Business (PIB) sluit de Nederlandse overheid een partnerschap met het bedrijfsleven. PIB richt zich op groepen van bedrijven, eventueel aangevuld met kennisinstellingen, die gezamenlijk een buitenlandse markt willen betreden. Daarbij wordt gewerkt vanuit een afgestemde strategie in plaats van losstaande activiteiten. Met economische diplomatie kan de overheid handels- en investeringsbelemmeringen proberen weg te nemen, zodat ondernemers kansen kunnen verzilveren.
PIB richt zich op Nederlandse bedrijven uit de Topsectoren (Energie, Life Sciences & Health, Creatieve Industrie, Water, Agrofood, Tuinbouw en Uitgangsmaterialen, High Tech Systemen en Materialen, Logistiek en Chemie) en op een aantal focuslanden.