Betalen in het OV wordt gemakkelijker
Betalen in het OV wordt gemakkelijker
18 september 2015
Alle OV-bedrijven in Nederland worden gezamenlijk eigenaar van Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart. De vervoerders hebben een cooeperatie opgericht waarmee zij allen eigenaar worden van het chipkaartbedrijf. Door de oprichting van de cooeperatie verwachten de OV-bedrijven sneller nieuwe technieken, zoals betalen met een bankpas of smartphone, te kunnen introduceren.
Pilots
Deze innovaties passen binnen de Visie op OV-betalen van Het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB), waarin ook de provincies zijn vertegenwoordigd. Het doel is om het voor de reiziger nog makkelijker te maken om met het OV te reizen. De komende jaren worden pilots uitgevoerd waarin de nieuwe technieken worden geintroduceerd.
OV-chipkaart blijft bestaan
De OV-chipkaart blijft bestaan. De meeste reizigers zijn tevreden over het gebruiksgemak, het NOVB blijft echter ook naar mogelijkheden zoeken om het gebruik van de kaart te verbeteren. Bijvoorbeeld door de mogelijkheid van reizen op rekening (in plaats van vooraf betalen) uit te breiden. Ook wordt een pilot voorbereid waarbij treinreizigers niet meer tussentijds hoeven uit- en in te checken bij overstap naar een andere treinvervoerder.
Reiziger kiest zelf hoe hij betaalt
Elke reiziger krijgt de mogelijkheid zijn eigen betaalmethode te kiezen. Het NOVB beseft dat Nederland vele miljoenen reizigers kent met verschillende wensen. Betaalmethodes dienen aan te sluiten op deze individuele voorkeuren. Elke betaalmethode wordt uiteindelijk aangeboden in het hele OV, net zoals dat nu al het geval is met de OV-chipkaart. Ook blijft de een-loket-gedachte behouden om de reiziger optimaal te bedienen. Consumentenorganisaties zijn nauw betrokken bij de uitwerking van de plannen. Arrien Kruyt, voorzitter Rover: "Consumentenorganisaties zitten aan tafel en wij zullen ons inzetten om nieuwe betaalmethodes echt klantvriendelijk in te voeren. Dit was een paar jaar geleden ondenkbaar en laat zien dat we steeds beter samenwerken in het OV."
NOVB
Het NOVB bestaat uit overheden en consumentenorganisaties en alle vervoerders. Eric Janse de Jonge, voorzitter van het NOVB: "Vervoerders maken hun belofte waar en nemen hun verantwoordelijkheid. Ik verwacht dat reizigers concreet wat gaan merken van deze cooeperatie. De OV-chipkaart is een goed product dat door reizigers positief wordt beoordeeld en we gaan de kaart doorontwikkelen. Pilots zullen uitwijzen hoe innovaties als betalen met de bankpas en de smartphone ingevoerd kunnen worden."
Achtergrond van het NOVB
In Nederland is het regionale openbaar vervoer gedecentraliseerd. Provincies en twee vervoerregio's zijn verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Er is sprake van marktwerking en tariefvrijheid. Daardoor is regionaal maatwerk voor de reiziger mogelijk. Vervoerders en overheden kunnen de diensten en producten gericht aanbieden. Het betekent ook dat er landelijk verschillen kunnen bestaan. Het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft als doel om gezamenlijk tot besluiten te komen die het gezamenlijke belang van de OV-reiziger, de vervoerders en de concessieverleners dienen. Het NOVB richt zich op landelijke of concessiegrens overstijgende vraagstukken die spelen rond de OV-chipkaart en (de ontwikkeling van) andere vormen van OV-betalen. Doel is om de OV-reiziger snel, betrouwbaar, veilig, en met gemak en comfort van deur-tot-deur te laten reizen.