A12: `Spoorwegviaduct Ede is planningtechnische uitdaging'
A12: `Spoorwegviaduct bij Ede is planningtechnische uitdaging'
Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 17 september 2015- Laatste update: 14 september 2015 15:42 uur
Harrie Scheepers (Heijmans) staat voor dag en dauw op om de vernieuwing van het spoorwegviaduct bij Ede te cooerdineren. `Zijn' team werkt aan een van de meest complexe bouwoperaties aan de A12.
Harrie Scheepers 1280x640
Na een autorit van 100 kilometer staat Scheepers iedere werkdag om 6 uur 's ochtends op de bouwplaats aan de Doctor Hartogsweg. `Als uitvoerder ben ik standaard als eerste op het werk. Ik zorg ervoor dat de bouwplaats in orde is. De dagplanning moet tot op het uur af kloppen zodat het personeel aan de slag kan. En ik bestel wapening, mortel en leidingen bij de onderaannemers.'
`Kunstwerk 4'
Klokslag 7 uur begint het echte werk aan `kunstwerk 4', zoals het spoorwegviaduct in bouwvakkersjargon heet. Aan weerszijden van het viaduct breidt het team van Scheepers de weg uit. Tijdens de werkzaamheden zullen alle rijbanen in gebruik zijn. Als de vernieuwing van de A12 een feit is, worden de buitenste rijstroken naast het spoor omgevormd tot ecopassage.
De verbreding van de A12 is zelfs in de lange carriere van Scheepers een bijzondere klus. Rijkswaterstaat eist namelijk dat het weg- en treinverkeer zo min mogelijk hinder ondervinden van de werkzaamheden. Dus laat Scheepers alle bouwmaterialen via binnenwegen en nachtelijke buitendienststellingen aanvoeren. Daar komt nog eens bij dat de verschillende werkplekken aan de A12 ver uit elkaar liggen en niet onderling verbonden zijn. Scheepers: `Planningtechnisch is dit project dus een flinke uitdaging. Er is minder ruimte dan normaal om te improviseren.
Nieuwsgierige automobilisten
Als uitvoerder is Scheepers ook verantwoordelijk voor de veiligheid op het bouwterrein. Het voltallige personeel kreeg voorafgaand aan de werkzaamheden een introductieles met een schriftelijk examen. En het complete terrein is afgeschermd met anti-zichtschermen. Scheepers: `Hoe mooi onze kraanwerkzaamheden ook zijn, we willen niet dat automobilisten zich eraan gaan vergapen. Dat leidt tot gevaarlijke verkeerssituaties.'