Gelderland woedend: Mansveld veegt verbetering Gelders spoor van tafel
Lees voor
Op Prinsjesdag werd bekend dat er fors minder geld is voor lange termijninvesteringen voor het Gelders spoor. Het geld dat er is (167 miljoen euro) gaat naar spoorlijnen waar NS op rijdt. Gedeputeerde Conny Bieze reageerde furieus op het voorstel: "We hebben anderhalf jaar gepraat. We hebben
concrete plannen op tafel gelegd, uitvoerbaar en broodnodig. En nu blijkt er geen cent naar de toekomst van het regionaal spoor te gaan. Het geld dat er is, gaat naar lijnen van NS. De staatssecretaris meet met twee maten. Zo ontstaan A- en B-reizigers."
Reiziger staat te wachten op station Arnhem op de trein naar Winterswijk
Brief naar Mansveld
"Dat er minder geld is, dat beseffen we allemaal. Maar dat het geld nu alleen naar NS-lijnen gaat en geen cent naar de toekomst van het regionaal spoor, dat accepteren we niet, dan staan we letterlijk stil." aldus gedeputeerde Bieze. De gedeputeerde stuurt Mansveld een stevige brief waarin ze
haar standpunt uiteenzet. Volgende week is er een overleg tussen provincie, vervoerders en het Rijk. De staatssecretaris krijgt dan een zeer strijdbare gedeputeerde tegenover zich. Bieze:"Ik verwacht dat dit geen eindbod is maar een voorstel dat open op tafel ligt."
Stabiel regionaal spoor is een nationaal belang
Duizenden scholieren, studenten en forensen maken dagelijks hun reis vanuit de Achterhoek, regio FoodValley, Arnhem en Nijmegen naar studie, werk en school. Ze stappen daarbij vaak over op het hoofdspoor waar NS rijdt en vormen zo een constante stroom van reizigers. FoodValley is een
internationale kennisregio en de banenmotor van Nederland. Nu blijkt dat de staatssecretaris zelfs hierin niet wil investeren in de noodzakelijke kwartierdienst. Noch wil ze investeren in de veelgeplaagde spoorlijn Arnhem-Winterswijk. Het aantal reizigers groeide hier de afgelopen jaren zo
explosief dat de treinen nu overvol zijn en reizigers letterlijk in de kou blijven staan op het perron. Op een deel van dit traject wordt de komende vier jaar nog gewerkt, na deze vier jaar is er geen geld gereserveerd voor noodzakelijke maatregelen op de rest van het traject. Conny Bieze: "De
staatssecretaris moet het regionaal spoor zien als een nationaal belang en daarnaar handelen!"
Gepubliceerd op: vrijdag 18 september 2015
Nieuws
* Bustrekkers openen nieuwe busbaan Wageningen Campus
* Vrachtverkeer Arnhem Nijmegen op de film