1 op de 4 Nederlandse werknemers is trots op zijn CEO
donderdag 17 september 2015 11:53 Economie
Dit is een origineel bericht van Intelligence Group
1 op de 4 Nederlandse werknemers is trots op zijn CEO
CEO werkt als 'bindmiddel' voor werknemers
Uit analyses van Intelligence Group onder 6.578 respondenten blijkt dat naarmate een werknemer trotser is op zijn of haar CEO, hoe kleiner de kans dat deze werknemer actief op zoek is naar een andere baan. Een werknemer die lekker op zijn plek zit, staat er over het algemeen minder open voor om van baan te veranderen. De waardering voor de hoogste baas heeft daar, naast zaken als collega's, werkinhoud, uitdaging, arbeidsvoorwaarden, lokatie, een belangrijke rol in.
1 op de 4 werknemers is trots op zijn CEO
De Nederlandse werknemer heeft gemiddeld gezien eerder een positieve dan negatieve houding t.a.v. zijn of haar CEO. Gemiddeld is een kwart van de Nederlandse werknemers het eens is met de stelling 'Ik ben trots op mijn CEO/directeur'. Daarentegen is 17% van de Nederlandse werknemers het niet eens met deze stelling. Een CEO op wie werknemers trots zijn bindt meer (mensen zijn minder actief op zoek naar een andere baan) en vergroot tevens de interne mobiliteit en doorstroom.
CEO als bindmiddel
Er is een verband met de mate waarin werknemers actief op zoek zijn naar een baan. Werknemers die niet actief op zoek zijn naar een baan, zijn trotser op hun CEO (36%) dan werknemers die wel actief op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging (17%). Daarnaast kan dit een gunstig effect hebben op de interne doorstroom. Werknemers die een nieuwe baan hebben bij dezelfde werkgever, zijn over het algemeen trotser op hun CEO (34%) dan de werknemers die niet van baan zijn gewisseld en dan de werknemers die bij een andere werkgever een baan hebben gevonden (beide 30%). Veronique Oonk van Intelligence Group: 'Als medewerkers van werkgever veranderen, denken we vaak dat dit te maken heeft met hun direct leidinggevende, de inhoud van de werkzaamheden of het arbeidsvoorwaardelijke plaatje. We denken niet meteen aan de rol van algemeen directeur. Dat die bijdraagt aan de mate van loyaliteit, betekent dat er een relatief eenvoudig en goed bruikbaar 'bindmiddel' in de organisatie aanwezig is. Dat wat hij of zij uitdraagt, de aanwezigheid en zichtbaarheid van deze persoon, maakt dat een werknemer al dan niet trots is op zijn of haar CEO'.
Werknemers met een staffunctie meest trots, uitvoerend personeel kritischer
De impact die de CEO heeft op de loyaliteit van werknemers, verschilt sterk per beroepsgroep. Zo zijn de werknemers die het dichtst bij de CEO/directeur in de bedrijfshierarchie staan (werknemers werkzaam in de categorie 'Management') het meest trots. Gevolgd door werknemers in het vakgebied Marketing, Kwaliteitsmanagement/procesverbetering, Finance en Inkoop. Kortom, staffuncties. Werknemers in een meer uitvoerend beroep zijn daarentegen kritischer. De vijf beroepsgroepen waar werknemers het minst trots zijn op hun CEO zijn Beveiliging en ordehandhaving, Verpleging/verzorging, Medische dienstverlening, Callcenter medewerker en Facilitaire dienstverlening.
Top 5 meest trots
Management
Marketing
Kwaliteitsmanagement/procesverbetering
Financieel-economisch
Inkoop
Top 5 minst trots
Beveiliging en orde handhaving
Verpleging/verzorging
(para)Medische dienstverlening (mens of dier)
Callcenter medewerker
Facilitaire dienstverlening
Onderzoeksverantwoording
Deze onderzoeksresultaten zijn gebaseerd op de meest recente cijfers van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (augustus 2015) van Intelligence Group. Dit onderzoek heeft betrekking op de gehele Nederlandse Beroepsbevolking. De cijfers zijn gebaseerd op de werkzame beroepsbevolking (in loondienst) en bestaat in het onderzoek uit 6.578 respondenten.