Nederlanders willen vaker teder zijn

donderdag 17 september 2015 10:35 Binnenland

Dit is een origineel bericht van Weber Shandwick Nederland

Ruim zes op de tien Nederlanders vindt zichzelf teder. Maar gedragen we ons hier ook naar? De laatste keer dat wij Nederlanders zacht of liefdevol waren, was volgens 81% nog deze week. Uit onderzoek, uitgevoerd in opdracht van chocolademerk Milka*, blijkt dat wij nuchtere Hollanders het maar lastig vinden om onze gevoelens uit te drukken. Een derde geeft aan vaker teder te willen zijn. Om Nederlanders hierbij te helpen, ligt er voor het tweede opeenvolgende jaar een wel heel bijzondere Milka Alpenmelkchocoladereep in de schappen, het laatste stukje ontbreekt namelijk. Via www.hetlaatstestukje.nl kan men deze sturen naar een dierbare om te laten weten dat deze persoon speciaal is.

Nederlanders krijgen tweede kans

In 2014, tijdens de eerste editie van de campagne, bleek dat maar liefst 70% van de Nederlanders hun laatste stukje Milka chocolade naar zichzelf in plaats van naar een dierbare stuurde. Nederland was daardoor het minst tedere land van de zes Europese landen die deelnamen aan de campagne. In Duitsland stuurde slechts 16% het laatste stukje naar zichzelf en in Frankrijk was dat 43%. Milka gelooft dat Nederlanders liefdevoller zijn dan vorig jaar bleek: recent onderzoek wijst uit dat Nederlanders zichzelf ook zo typeren en 71% gaf aan het laatste stukje chocolade te delen. Daarom geeft Milka hen dit jaar nogmaals de mogelijkheid om dit te tonen. Anders dit jaar is dat Nederlanders ook digitaal een chocoladestukje weg kunnen geven. De actie loopt van medio september 2015 tot en met januari 2016.

Problemen met uitdrukken gevoelens en gebrek aan tijd weerhouden ons van teder zijn

Voorrang krijgen in de rij voor de kassa, iemand die zijn zitplaats in de trein aan je afstaat of onverwachts een lief kaartje van een dierbare in de brievenbus vinden. Ondanks dat een onverwachts liefdevol gebaar ons een verrast (61%), gelukkig (42%) en vrolijk (26%) gevoel geeft, geeft 56% van de Nederlanders aan dat zij zichzelf vaak tegen laten houden dit te doen. De voornaamste reden hiervoor is dat Nederlanders het moeilijk vinden om hun gevoelens uit te drukken (31%). Maar ook een gebrek aan tijd (15%) speelt een rol. Voor mannen geldt ook dat zij zich laten weerhouden omdat ze denken dat dit niet sociaal geaccepteerd (8%) of stoer (6%) is. Desalniettemin is 87% van de ondervraagden het erover eens dat de wereld een stuk mooier zou zijn als we allemaal wat tederder zouden zijn.

Vrouwen meer teder dan mannen

Niet alleen vinden Nederlanders zichzelf teder, ook denkt ruim de helft (56%) dat anderen hen eveneens als zacht en liefdevol zouden omschrijven. Vrouwen zien zichzelf vaker zo (68% vs. 55%) en denken ook vaker dat dierbaren hen zo zouden omschrijven (62% vs. 50%). Wanneer iemand in hun omgeving het moeilijk heeft, zijn het ook vaker vrouwen die aangeven dat dit een negatieve invloed heeft op hun gemoedstoestand (60% vs. 50%). Als we kijken naar wie we het meest liefdevol of zacht zijn, is dit met name naar de (klein)kinderen (42%) of de partner (38%). Voor mannen geldt dat zij vaker het meest teder zijn naar hun partner (47% vs. 29%). Vrouwen zijn dit vaker naar hun kinderen (37% vs. 24%). Zuid-Nederlanders zijn vaker dan mensen elders in het Nederland het meest liefdevol of zacht hun partner (46% vs. 35%).

Voor meer informatie over de campagne: www.hetlaatstestukje.nl https://www.facebook.com/Milka.NL?fref=ts

Praat mee op social media via #hetlaatstestukje

*Over het onderzoek

Onafhankelijk onderzoek representatief uitgevoerd, in opdracht van Milka. De steekproef bestond uit 1029 Nederlanders van 18 jaar en ouder. In totaal hebben 569 respondenten deelgenomen aan het onderzoek in augustus 2015.

Over Milka

Milka is het leidende chocolademerk in Europa en internationaal een van Mondelez International 's meest succesvolle merken. Milka's unieke lila-kleurige verpakking en de beroemde lila koe symboliseren de herkomst uit de Alpen. Sinds de eerste Milka Alpenmelkchocolade 114 jaar geleden, is en blijft tederheid de kern van het merk. In Nederland heeft het merk een sterk marktaandeel en is het, het nummer 1 merk in chocolade tabletten op de markt (Nielsen cijfers 2015).