Sleutelstuk Abraham van Strij naar Dordrechts Museum
Persbericht
Sleutelstuk Abraham van Strij naar Dordrechts Museum
Vereniging Rembrandt en haar Willem en Mary Reus-de Lange Fonds maken aanwinst mogelijk
Mede dankzij een bijdrage van de Vereniging Rembrandt en haar Willem en Mary Reus-de Lange Fonds heeft het Dordrechts Museum een sleutelstuk uit het oeuvre van Abraham van Strij (1753-1826) kunnen verwerven. Het prachtig bewaard gebleven Portret van Hendrik Weymans en zijn familie uit 1816 is altijd in het bezit gebleven van de voorgestelde familie. Dit zogenaamde 'babbelstuk' toont op fraaie wijze de kwaliteiten van de Dordtse schilder als portrettist én genre- of interieurschilder.
Het werk van de gebroeders Abraham en Jacob van Strij vormt een zwaartepunt in de collectie van het Dordrechts Museum. Van Abraham bevindt zich een omvangrijke collectie schilderijen en tekeningen in het museum: genrestukken, portretten, behangsels, decoratief schilderwerk, een stilleven en de ateliernalatenschap met ontwerptekeningen. De aanwinst vormt een belangrijke aanvulling op deze gevarieerde collectie.
De aankoop van het werk werd mogelijk gemaakt door de Vereniging Rembrandt en haar Willem en Mary de Reus-de Lange fonds. Pieter Jorissen, eigenaar van Veilinghuis Mak te Dordrecht en initiatiefnemer van het Willem en Mary Reus-de Lange Fonds: 'het mooie van een fonds op naam is dat je het museum de gelegenheid biedt in de lijn van jouw gedachten te blijven verzamelen. Dit schilderij past daar heel goed bij. Het levert een mooie bijdrage aan het behoud en het tonen van de rijke historie van onze, zo geliefde stad.'
Een dergelijk informeel groepsportret met figuren die zich in een huiskamer met elkaar onderhouden, wordt een conversatie- of babbelstuk genoemd. Het zonnige schilderij van Van Strij behoort tot de mooiste voorbeelden van het babbelstuk uit het begin van de 19de eeuw, wanneer dit genre zijn laatste bloeiperiode doormaakt. Het is het enige babbelstuk dat van hem bekend is.
De schilder combineert in dit 'blonde' schilderij eigentijdse portretten met een interieur en geeft daarmee een unieke inzage in het leven van een vooraanstaande familie uit Dordrecht. Van Strij kende de afgebeelde familie Weymans goed. Hendrik Weymans was kunstliefhebber en directeur van het door Van Strij opgerichte Tekengenootschap Pictura in Dordrecht. Sander Paarlberg, conservator van het Dordrechts Museum, benadrukt het belang van de aanwinst: 'het was al een van de verrassingen op de grote overzichtstentoonstelling van het werk van de gebroeders van Strij in 2000 en het zal nu samen met iconische werken als de Tekenles en het Stilleven met hond en vissenkom tot de topstukken in de Van Strijzaal behoren. Het is geweldig wanneer zo'n goed schilderij kan terugkeren naar de stad waar het is gemaakt: de familie Weymans komt echt thuis!'
Leuke bijkomstigheid is dat Het Dordrechts Museum naast het schilderij ook de gele jurk die de schoondochter op het schilderij draagt, heeft kunnen verwerven. De schoondochter, Maria Catharina Meertens, draagt hier een hoog getailleerde Empire japon met een geplooide kraag. Het portret van Hendrik Weymans en zijn familie is vanaf nu te zien in het Dordrechts Museum.