Consumenten hebben andere drijfveren voor energiemaatregelen dan pro..


Hoevelaken, 17 september 2015 - Professionals hebben vaak een heel ander idee waarom consumenten al dan niet energiebesparende maatregelen nemen of een zeer energiezuinige nieuwe woning kopen. In veel gevallen zijn consumenten nauwelijks bekend met de mogelijkheden. Bovendien hebben ze
veelvuldig behoefte aan heel andere informatie dan professionals denken. Dat blijkt uit een enquete-onderzoek van BPD over consumenten en energiebesparing.

Op de vraag waarom zij wel of geen energiebesparende maatregelen nemen, geven consumenten aan dat een lagere energierekening een belangrijke rol speelt; geld is dus de drijfveer. Verder zijn extra wooncomfort en zorg voor klimaat en milieu, vaker dan professionals denken, doorslaggevende
argumenten. Maar misschien nog belangrijker dan dat zijn het vooral ook positieve verhalen van anderen die consumenten kunnen overhalen om te investeren, iets wat professionals vaak nauwelijks op het netvlies hebben. Zij vinden bijvoorbeeld subsidie- en financieringsmogelijkheden veel
belangrijker. Dat blijkt uit de rondvraag onder 860 professionals van overheid, ingenieurs- en adviesbureaus, ontwikkelaars en bouwers.

Consumenten vaak andere drijfveren

Onbekend maakt onbemind

Opvallend is dat veel consumenten vaak nog nooit hebben nagedacht over het nemen van energiebesparende maatregelen, laat staan de aankoop van een zeer energiezuinig huis. Het kost ze teveel tijd en moeite om dit allemaal uit te zoeken en op dat moment haken consumenten gemakkelijk af. Dat
geldt voor welke besparingen er allemaal mogelijk zijn, hoe ze werken, wat ze kosten en wat ze opleveren. Ook is er te weinig bekend over extra financieringsmogelijkheden van bijvoorbeeld banken. Zo blijft voor veel consumenten onbekend of ze de investeringen ooit terugverdienen.

Meer centrale plek nodig voor wensen en behoeften consument

In de vastgoedsector en de bouw is lange tijd voor de consument gedacht. De professional weet wat goed is voor de mens, waar behoefte aan bestaat en welke producten en diensten daar het beste bij aansluiten. Zo ook rondom het thema energiebesparing. Uit het nu verrichte onderzoek komt
duidelijk naar voren dat in de woningbouwsector nog een wereld te winnen valt rondom energiebesparing door consumenten. Zowel in de bestaande bouw als bij nieuwbouw moeten de wensen en behoeften van mensen zelf veel centraler geplaatst worden. Daarbij moet scherper worden aangesloten op de
informatiebehoefte van consumenten en minder worden ingezet op de techniek van besparende maatregelen en zuinige woningen.

Nieuwe initiatieven, zoals het onlangs opgerichte platform `Zeer Energiezuinige Nieuwbouw voor de Klant' (ZEN), kunnen aan de hand van de uitkomsten van het onderzoek hun acties beter afstemmen op de belevingswereld, om daarmee het gewenste besparingsgedrag te faciliteren.

Voor meer informatie over het onderzoek, leest u de hele publicatie.