Internetkrant als bindmiddel
Deel 6 in een serie over hyperlocals: Asser Courant.nl
Ik ben fan
Veel hyperlocals in Nederland komen uit de koker van regiojournalisten die hun baan verliezen, maar de liefde voor het vak nog voelen. Zo ook de Asser Courant.nl, die aanslaat dankzij een nauwe relatie met het publiek. "Lezers moeten het gevoel hebben dat ze er deel van uitmaken."
Door: Menno van den Bos
Asser Courant.nl
Asser Courant.nl
Verslaggever Robbert Willemsen werd eind 2013 boventallig bij het Dagblad van het Noorden als gevolg van een grote sanering. Een half jaar later richtte hij de Asser Courant.nl op. Hij liet een website bouwen, kreeg een spoedcursus sociale media van zijn 17-jarige buurmeisje, en begon te
tikken.
"Ik zie de site als geestelijke opvolger van de Provinciale Drentsche en Asser Courant - later Drentsche Courant - die in 2002 opging in de fusiekrant Dagblad van het Noorden. Dat was eigenlijk de laatste krant die nog hart voor Assen had. Onze kleuren en letters lijken ook op die van de
Drentsche en Asser Courant, wat een feest der herkenning was voor de lezers."
Willemsen wilde Assen (Drenthe, 69.000 inwoners) zo'n warme stadskrant teruggeven, maar dan op internet. "Ik zag destijds hoe nieuwe platformen zoals De Correspondent en The Post Online bewezen dat je online goede journalistiek kunt bedrijven. Dat kan ook lokaal, dacht ik. De rubrieken
bepaalde ik puur op gevoel: algemeen, achtergronden en veel sport. En dan goed geschreven, in tegenstelling tot andere lokale internetmedia in Assen."
Menselijk
`Menselijk' en `betrokken' zijn leidende begrippen voor de Asser Courant.nl. En dus neemt Willemsen ook het kleine leed serieus. "Zo hadden we een keer een bericht over een gestolen fiets. Die werd teruggevonden via een bericht van ons. Hij bleek van een jongen te zijn die hem had gekregen van
zijn moeder, die in de bijstand zit. Zij hebben toen in een Interview hun verhaal gedaan, wat als een gek werd gelezen."
De Asser Courant.nl richt zich echt op Assen, niet de hele regio. Maar er zijn uitzonderingen. "Als in het nabijgelegen Gieten een nieuw fietspad komt, boeit dit Assenaren niet. Maar als in hetzelfde dorp de riolering bij een school springt en de lokalen blank komen te staan, wel. Bij
menselijke verhalen maakt de precieze locatie minder uit."
Twitter en Facebook zijn een belangrijke bron van nieuws en van pageviews. "Puur dankzij onze Facebook-pagina zijn we ook vrij populair bij de jeugd. Een moeder vertelde dat haar tieners sinds de Asser Courant.nl er is beter op de hoogte zijn van het lokale nieuws dan zijzelf."
Snelheid
Ook snelheid is een belangrijke, onderscheidende factor. "Als er sirenes klinken, weten mensen dat het binnen een half uur op de Asser Courant.nl staat. Verslagen van gemeenteraadsvergaderingen tik ik grotendeels tijdens de vergadering zelf, zodat het vrijwel meteen online kan."
Ook de lezers, die veel tips en nieuwsfoto's insturen, helpen Willemsen om snel te zijn. Hij zet van meet af aan in op een goede band met het publiek. "Ik ben niet te beroerd om op Facebook in discussie te gaan, of mensen te vragen wat ze van een artikel vinden. Zo gaan lezers voelen dat het
ook hun medium is. Daarbij is het voor mij een manier om lezersonderzoek te doen: wat zijn de behoeften?"
Verdienmodel
De groeiende populariteit moet zich nu gaan omzetten in klinkende munt. "We experimenteren met advertenties en willen ook advertorials gaan plaatsen. Ook een mogelijkheid is een donateursmodel. Ik schat dat de trouwe lezerskern 2000 tot 3000 is. Als die allemaal bereid zijn gemiddeld 20 euro
per jaar te betalen, praat je nergens meer over."
Idealiter kan Willemsen dan ook zijn freelancers gaan betalen. "Die doen het nu vrijwillig, waarvoor ik ze enorm dankbaar ben. Er zitten gepensioneerde persfotografen bij, maar ook jonge talenten voor wie de site een podium is. Soms krijgen fotografen een betaalde opdracht naar aanleiding van
een fotoreportage bij ons."
Willemsen ligt regelmatig pas rond drie uur in bed. "Maar ik krijg veel dankbaarheid en warmte van lezers. Daarbij heb ik m'n scherpte als journalist terug. Op de krant werkte ik steeds vaker op de automatische piloot, je merkte dat de krant e steeds minder toe deed. Nu heb ik weer betrokken
lezers waar ik dichtbij sta."
Lees ook
* Deel 1, De Westkrant - Succes met zelf vergaard nieuws
* Deel 2, Vlaardingen24 - De wereld ligt open voor lokale journalisten
* Deel 3, Alles over Katwijk - Inzetten op identiteit
* Deel 4, Alphens.nl - Innovatie op dorpsniveau
* Deel 5, DUIC - Langzaam vertrouwen winnen door je te bewijzen
Bijdragen
[IMG]Pieter Rebel