Beste docenten Accountantsopleiding 2014-2015
Wie waren volgens de accountancystudenten de beste docenten in het collegejaar 2014-2015? Programmadirecteur Olof Bik maakte de namen bekend tijdens het Docentenseminar Accountancy op 15 september. Hij vroeg de beste docenten ook om een tipje van de sluier op te lichten: wat is hun geheim?Guus van der Weijden
In de Propedeuse ging de prijs naar Guus van der Weijden. Hij scoorde de afgelopen vier jaar voor het vak Financiering 1 drie keer een 9 of hoger, met een bovengemiddeld percentage studenten dat het vak behaalde. Dit jaar doceerde hij voor de eerste keer binnen de Intro voor nieuwe studenten, waarbij hij met een waardering van een 8,6 direct tot de top 3 van de 12 docenten van de Intro behoorde. Van der Weijden omschrijft zichzelf als `drukker dan de gemiddelde docent.' Authenticiteit en humor zijn belangrijke ingredienten van zijn aanpak.
Ad Antonius werd als docent van het jaar gehuldigd voor zijn colleges bAd Antoniusinnen de hoofdfase van de Bachelor. Antonius is naast docent ook kerngroeplid van zowel Belastingrecht IB als Belastingrecht Vpb en verzorgt ook regelmatig repetitiecursussen. Hij krijgt al jarenlang voor beide vakken hoge cijfers van de studenten, afgelopen collegejaar voor het vak Belastingrecht Vpb zelfs een 9.1. Een citaat uit de evaluatie: "De werkwijze van de docent sprak mij zeer aan: door niet alleen droge theorie uit te leggen maar ook door relevante praktijkvoorbeelden te geven wist de docent de aandacht er goed bij te houden en de stof op een boeiende manier over te brengen." Antonius: "Ik heb geen geheim, wel veel praktijkervaring."
De beste docent in de Master was Paul van Batenburg, docent Applied Business Research (ABR) en scriptiebegeleider Bestuurlijke Informatieverzorging. Zijn scores zijn consequent goed, hij wordt zeer gewaardeerd Sietze de Leeuw, Paul van Batenburg, Guus van der Weijden door de studenten en doet als kerngroeplid ABR en Business Research Methods veel voor het vak. Van Batenburg weet iedere keer hele goede evaluatiecijfers te behalen en de laatste keer was het zelfs een 9,1. Een student: "De heer Van Batenburg kan 'taaie' stof zeer boeiend vertellen. De cursus helpt om minder tegen het statistische onderzoek van mijn scriptie op te zien." Van Batenburg zegt dit juist te bereiken door niet zichzelf te zijn, maar wel door de ambitie van de studenten te kietelen. Want uiteindelijk is de enige vraag die een afgestudeerde over zijn studie krijgt: `Waar ging je scriptie over?'.
Niet alleen krijgt hij hoge cijfers van de studenten (> 8.5), ook wordt Sietze de Leeuw, de beste docent in de Post Olof Bik, Sietze de LeeuwMaster, omschreven als een fijne docent, iemand die snel en goed terugkoppelt aan studenten en het onderwijsbureau. Hij is betrokken bij studenten. Zeker voor het vak Financial Auditing, dat door studenten gezien wordt als zwaar, is het knap om deze waardering te behalen. De Leeuw: "Studenten vinden mij niet leuk, want ik werk bij de AFM." Studenten zijn soms kritisch, maar dat is hij richting studenten ook, blijkt uit het verhaal van De Leeuw. Het gaat erom de studenten te prikkelen.
Er was ook nog een eervolle vermelding voor een aanstormend talent: Mark Spaander. Spaander is sinds najaar 2014 docent en heeft voor zijn eerste cursus Auditing Beginselen een 8 gescoord Mark Spaander, Ad Antoniusmet een bovengemiddeld slagingspercentage. Sinds augustus 2015 is hij ook lid van de Kerngroep Auditing Beginselen en betrokken bij bachelorscriptie als begeleider. De afgelopen Intro hebben de studenten zijn inzet gewaardeerd met een 8.8. Zijn drie adviezen: lachen, niet boos worden maar in plaats daarvan je teleurstelling uiten tegen de studenten als dat nodig is, en je blijven verbazen.