Computers zorgen niet voor betere prestaties leerlingen

Leerlingen die op school veel gebruikmaken van computers en andere technische hulpmiddelen presteren niet beter dan scholieren die dat minder doen. Dat blijkt uit een internationale studie van de OESO.

Volgens de studie, gehouden in 31 landen, halen scholieren die veelvuldig gebruikmaken van de computer op school slechtere resultaten. `Er is te veel valse hoop gevestigd op technologie op school', zegt Andreas Schleicher van de OESO, de internationale organisatie voor economische samenwerking en ontwikkeling tegen de BBC. In landen waar scholen veel geinvesteerd hadden in ict, lieten leerlingen geen enkele opvallende verbetering zien in de prestaties bij wiskunde, begrijpend lezen en science.

Terwijl ze in Oost-Azie, waar de schoolprestaties hoog zijn, juist erg voorzichtig zijn met technische hulpmiddelen in de klas, volgens Schleicher.

Iets beter

Wel scoren leerlingen die een of twee keer per week gebruikmaken van computers op school iets beter dan leerlingen die bijna nooit op school met computers werken.

Een andere opvallende uitkomst is dat leerlingen in Singapore in de top staan als het gaat om het hebben van digitale vaardigheden. Terwijl ze in dat land maar bescheiden gebruikmaken van technologie op school.

In Nederland gebruikt 94 procent van de vijftienjarigen een computer op school. Er zijn op scholen 2,6 studenten per computer.