Apple ziet en volgt je: "Smile!"
"Say Cheese"! Snap shoot click! Je bent net door een Apple-apparaat op de foto gezet. Behalve dat je nu op een foto op bijvoorbeeld een iPhone staat, kan Apple straks veel meer met jouw gezicht. \\015\\015
Apple
Apple heeft een aanvraag ingediend voor een octrooi voor gezichtsherkenningsfuncties voor iOS apparaten. Ze noemen het: `systems and methods for sending digital images'. De aanvraag is momenteel in behandeling bij het Amerikaans octrooibureau.
Voor de niet-juristen onder ons: Een octrooi, vaak patent genoemd, is het recht van de bedenker van een technische uitvinding. Dit recht helpt om een uitvinding te beschermen. Het idee is dat iemand niet zomaar de uitvinding kan namaken en daarmee geld kan verdienen.
De aanvraag van Apple beschrijft verschillende methoden om het delen van foto's te stroomlijnen door gezichten aan contactgegevens te koppelen met gezichtsherkenningstechnologie. Deze technologie kan gezichten van een of meer personen identificeren in een digitale afbeelding. Een iPhone kan
dan automatisch contactpersonen in een afbeelding vinden, zodat jij foto's kan delen met deze contactpersonen via mail, sms en sociale netwerken.
apple's patent application
Gezichtsherkenning is natuurlijk niet nieuw. We kennen het onder andere van Facebook, die deze technologie al gebruikt sinds 2011. Op basis van foto's en gegevens uit jouw profiel en dat van je vrienden, kan Facebook je automatisch een voorstel doen om jezelf en je vrienden te taggen. Op deze
functie is toentertijd forse kritiek geuit omdat dit in stilte werd geinstalleerd zonder toestemming van ons, de gebruikers.
Momenteel is deze automatische tag-suggestie in foto's in Europa uitgeschakeld. In 2012 zijn in Ierland, Duitsland en Oostenrijk verschillende bezwaren gerezen, waarna Facebook heeft besloten de functie niet meer beschikbaar te stellen. Daarnaast heeft zij de opgeslagen data moeten
verwijderen. Maar dit is niet voor lange tijd. Facebook is van plan de gezichtsherkenningsfunctie te herintroduceren zodra een aanpak is bedacht die gebruikers vooraf en duidelijk informeren.
Screenshot - 14-09-15 - 15:45:37
Tag-opties beheren
Tip: Wil jij je tag-opties beter beheren? Ga via `Instellingen` naar `tijdlijn en taggen'. Onder `Hoe kan ik de tags die mensen toevoegen en de tagsuggesties beheren?' staat de eerste optie: `Tags controleren die mensen toevoegen aan je eigen berichten voordat de tags worden weergegeven op
Facebook?". Zet deze mogelijkheid op `aan`. Zo krijg je alle tagsuggesties in foto's of berichten eerst zelf te zien, voordat deze online zichtbaar zijn voor vrienden.
De automatische tag-suggestie voor foto's staat onder de derde optie: `Wie ziet tagsuggesties wanneer er foto's worden geuepload die op jou lijken?` In heel Europa staat nu: `Niet beschikbaar. (Deze functie is op dit moment nog niet beschikbaar voor jou.)'.
Vergeet niet: ondanks dat Facebook nu niet automatisch een foto-tagsuggestie mag doen, betekent dit niet dat zij geen gegevens meer verzamelt. Zelfs als je een tagsuggestie van een vriend niet accepteert, leert de Facebook-machine nog steeds van deze informatie. Al deze fotogegevens zijn bij
Facebook bekend en worden opgeslagen.
Screenshot - 14-09-15 - 15:54:30
Klik op de afbeelding voor een vergroting.
Waardevolle technologie
Waarom is deze technologie nu interessant voor bedrijven als Apple of Facebook? Zij bouwen, aan de hand van een algoritme, als het ware de machine: gezichtsherkenning. Door middel van menselijke controle in de vorm van aanwijzingen door gebruikers leert die machine. Geef je aan: `ja, dat ben
ik' of `nee, dat ben ik niet', dan wordt de machine slimmer. \\015\\015\\015Dagelijks worden 350 miljoen foto's op Facebook geuepload. Facebook bevestigt dat zij meer dan 250 miljard foto's heeft en dat deze informatie: "the biggest human dataset in the world" is. Met deze achterliggende
gedachte, is gezichtsherkennings-database heel erg waardevol voor gepersonaliseerde advertenties.
Voor jou, de gebruiker, betekent deze gezichtsherkenningstechnologie, dat je gezicht op verschillende manieren wordt herkend en opgeslagen. Na Facebook kijkt Apple straks ook mee. Je bent gezien en je wordt herkend: "Smile!".