Nederland beter voorbereid op calamiteiten door #preptember


's-GRAVENHAGE, 20150916 -- De campagne #preptember maakt van september een actiemaand, die geheel in het teken staat van voorbereid zijn op calamiteiten. De site www.preptember.nl geeft dagelijks een tip, met als doel om op laagdrempelige wijze de zelfredzaamheid van de Nederlandse bevolking te vergroten. Hiermee wordt ingehaakt op het initiatief van de Amerikaanse overheid om september uit te roepen tot Maand van Nationale Voorbereiding.

‘Niet wachten. Doen. Maak vandaag jouw calamiteitenplan.’ Dit is het eerste wat je leest bij een bezoek aan de site www.preptember.nl. “Een korte, krachtige en vooral ook positieve boodschap om anderen een beetje extra zelfredzaamheid bij te brengen”, aldus de initiatiefnemers. “Het belangrijkste is dat het een bespreekbaar, en liefst een gewoon onderwerp wordt. Dat iedereen weer de voorraadkast aanvult en gaat nadenken over dergelijke zaken.”

De Amerikaanse overheid is zich ook bewust van het belang van een goede voorbereiding. Dit jaar heeft ze de maand september uitgeroepen tot National Preparedness Month, oftewel Maand van Nationale Voorbereiding. Met de site http://www.ready.gov/september  roept ze de Amerikaanse bevolking op om actie te ondernemen, en calamiteitenplannen op te stellen samen met de gemeenschap en familie. Door middel van wekelijkse thema’s schenkt ze extra aandacht aan het gevaar van overstromingen, brand, orkanen en stroomuitval.

Deze Amerikaanse campagne is wat de makers van de site www.preppers.nl inspireerde om #preptember in het leven te roepen. Januari 2012 begonnen zij hun site naar aanleiding van de financiële crisis, met als doel informatie verspreiden, kennis uitwisselen en preppers bij elkaar brengen. Het woord preppers komt van prepareren (of het Engelse to prepare) en verwijst naar mensen die zich voorbereiden. Dat hier onder de Nederlandse en Vlaamse bevolking behoefte aan was bleek al snel. Aan de site is een forum gekoppeld, dat is uitgegroeid tot een online community van zo’n 4.000 leden, die gezamenlijk al meer dan 350.000 berichten hebben geplaatst. De site trekt maandelijks ruim 50.000 bezoekers, die hier informatie vinden over uiteenlopende onderwerpen die allemaal een overkoepelend thema hebben: voorbereid zijn op calamiteiten. Deze variëren van persoonlijke gebeurtenissen als ziekte of werkeloosheid, tot gebeurtenissen met een grotere impact zoals stroomuitval, een natuurramp of een instorting van het financiële systeem.

Preppen had in eerste instantie te kampen met een negatief imago, vanwege de Amerikaanse televisieseries Doomsday Preppers. In deze series wordt een beeld geschetst van preppers als paranoïde wapengekken, die leven in angst voor dreigend onheil. Een blik op het forum laat echter iets heel anders zien. Van angst lijkt geen sprake te zijn. “Je hebt toch ook een verbandtrommel in huis? Wij doen er gewoon nog een schepje bovenop.”

Met de campagne #preptember wordt geprobeerd preppen bespreekbaar en toegankelijk te maken voor een groter publiek. Want hoe meer mensen voorbereid zijn, hoe kleiner de kans dat zaken echt uit de hand lopen in geval van nood.





Preppers.nl