Wat denken docenten?
Wat denken docenten?
15 september 2015
Docenten van de opleiding geneeskunde van VUmc blijken een meer docentgecentreerde opvatting over het onderwijs te hebben dan docenten van Maastricht UMC+. "Docenten in Maastricht hadden minder docentgecentreerde opvattingen, meer waardering voor activerend onderwijs en meer ori*ntatie op de
toekomstige beroepspraktijk in vergelijking tot de docenten in Amsterdam", zegt Jacobs. Dit concludeert onderzoekster Anita Jacobs in haar proefschrift waarmee ze op vandaag promoveert bij VUmc.
Opvattingen van docenten over onderwijs en leren zijn belangrijk voor hoe zij onderwijs geven en voor de studieresultaten van studenten. Maar opvattingen zijn deels onbewust. Onderzoekster Anita Jacobs ontwikkelde een vragenlijst om opvattingen te meten, de COLT. Vervolgens vergeleek zij deze
van twee UMC's met onderwijs waarin de student centraal staat, VUmc en Maastricht.
In haar proefschrift heeft Anita Jacobs geprobeerd een antwoord te vinden op de vraag hoe opvattingen van docenten over onderwijs hun doceergedrag verklaren in onderwijs waarin de student centraal staat. VUmc en Maastricht kennen een verschillende historie in studentgecentreerd onderwijs. In
Maastricht is in 1974 bij de oprichting van de universiteit gestart met studentgecentreerd onderwijs, terwijl VUmc dit pas in 2005 heeft ingevoerd. Maar hoe komt het dan dat de opvattingen van docenten verschillen?
Instituut belangrijkste voorspeller
Uit het onderzoek van Jacobs blijkt dat de COLT-vragenlijst (Conceptions of Learning and Teaching) gebruikt kan worden om opvattingen van docenten te meten. Tussen beide opleidingen vond Jacobs significante verschillen in de scores op de vragenlijst. Uit vervolgonderzoek bleek dat er vijf
docentprofielen te onderscheiden zijn, op basis van hun opvattingen over onderwijs. Verder bleek dat diverse persoonlijke factoren en contextfactoren (bijv. de leiderschapsstijl van het afdelingshoofd) er voor zorgen dat docenten verschillende opvattingen over onderwijs ontwikkelen.
Scholing van docenten moet anders
Jacobs raadt aan om docentprofessionalisering anders aan te pakken: meer maatwerk en langere trajecten. Tevens zou er meer aandacht moeten zijn voor de onderwijscontext, met name voor de invloed van leiderschapsstijl van afdelingshoofden.
bron: Origineel