Controleer uw adresgegevens online


Veel mensen geven niet tijdig hun juiste adres door aan hun gemeente. Toch is dit erg belangrijk. De persoonsgegevens die de gemeente van u heeft, worden gebruikt door ruim 600 overheidsorganisaties. Van de Belastingdienst tot de leerplichtambtenaar. Op mijn.overheid.nl kunt u de gegevens die
de overheid van u heeft controleren. U voorkomt zo vervelende verrassingen: een te lage uitkering, een misgelopen erfenis, of een lange wachttijd bij het aanvragen van een paspoort.

Waarom is het belangrijk om uw gegevens te controleren?

Overheidsorganisaties als de Belastingdienst en UWV gebruiken uw gegevens voor het berekenen van uw toeslagen en/of uw uitkering. Uw gemeente gebruikt uw gegevens bijvoorbeeld als u een parkeervergunning en of nieuw paspoort aanvraagt. Staat u niet goed geregistreerd? Dan ontvangt u misschien
niet de uitkering of de toeslagen waar u recht op hebt. Of duurt een aanvraag van een paspoort of parkeervergunning een stuk langer.

Ook als u recht hebt op een erfenis, is het belangrijk om goed geregistreerd te staan bij uw gemeente. Zo kan de notaris u makkelijk vinden. Voorkom dat u een erfenis misloopt en controleer uw gegevens.

Hoe controleert u uw gegevens?

U controleert uw gegevens makkelijk en snel via mijn.overheid.nl. Als uw gegevens kloppen, gebruiken ook andere overheden uw juiste gegevens. U kunt inloggen op mijn.overheid.nl met uw DigiD. Heeft u geen DigiD? Registreer u dan eerst via www.digid.nl.

Als uw gegevens niet kloppen neem dan contact op met de gemeente waar u woont.

Meer informatie?

Ga naar www.voorkomgedoe.nl

Bron: Rijksoverheid