`De uitbreiding van de A1 zorgt voor banen, bedrijvigheid en voorzieningen'
`De uitbreiding van de A1 zorgt voor banen, bedrijvigheid en voorzieningen'
Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 14 september 2015- Laatste update: 14 september 2015 15:21 uur
Jos Penninx is -naast burgemeester van Voorst- portefeuillehouder mobiliteit van de regio Stedendriehoek. Welke kansen ziet hij door de uitbreiding van de A1? Hoe ervaart hij de samenwerking met de twee provincies en Rijkswaterstaat? Wat betekent de uitbreiding van de A1 Oost voor de regio Stedendriehoek?
Jos Penninx 1280x640 Jos Penninx, portefeuillehouder mobiliteit van de regio Stedendriehoek
`De uitbreiding van de A1 zorgt voor een goede bereikbaarheid. De Stedendriehoek heeft een strategische ligging, tussen de Randstad en het Duitse achterland in, en tussen de noordelijke steden en de Brabantse regio's in. Een betere infrastructuur betekent meer banen, bedrijven en voorzieningen binnen handbereik. Dat maakt de regio aantrekkelijker om te wonen en te werken. Dat is goed voor het imago van de Stedendriehoek.'
Welke kansen ziet u voor de regio Stedendriehoek?
`We moeten de A1 gebruiken als aanjager van goede ideeen en kansen voor de regio. Het is aan de overheden en het bedrijfsleven om hierin het voortouw te nemen, waarbij clean tech een belangrijk uitgangspunt is. Voorbeeld. Als je toch asfalt voor de uitbreiding van de A1 aan het draaien bent, welke kansen zijn er dan? Met het oog op mobiliteit en clean tech kan het dan aardig zijn om een carpoolplaats 2.0 te ontwerpen, voorzien van de laatste technische snufjes, zoals wifi. Maar denk ook aan: het versterken van de fietspadenstructuur, het terugdringen van de automobiliteit, het energieneutraal inrichten van het industrieterrein langs de A1 bij Deventer.'
`Verder denken we hier na over hoe we de uitbreiding van de A1 in het gebied kunnen inpassen. Over hoe het landschap wordt beleefd. Over de afwisseling van rood (wonen en werken, red.) en groen om het geheel boeiender te maken. Veel mensen zijn bijvoorbeeld lyrisch over het zicht vanaf de IIsselbrug op uiterwaarden en landschap richting Twello en Wilp, en op skyline Deventer. Misschien is dat ook een idee voor grondgebied Voorst. Dat ligt nu weggestopt achter het groen langs de A1. Geen idee wat de medewerkers of raadsleden ervan vinden, of het kansrijk is. Kijk, beleid maken doe je niet met de rekenmachine. Het is veel effectiever om eerst samen te kijken wat er aan leuke ideeen en kansen te verzinnen is. Dat geeft energie. Dat maakt het makkelijker om het later voor elkaar te krijgen. Het is goed om te zien dat er op ambtelijk niveau nu al met veel energie wordt gewerkt aan het vinden en onderzoeken van kansen, zodat die kunnen worden meegenomen in de komende planfase.'
Hoe ziet u de samenwerking met de twee provincies en Rijkswaterstaat?
`Juist door samen te werken is het ons gelukt om de problemen met de A1 op de agenda te krijgen. Er gebeuren nu nog veel ongelukken op de A1. Ondanks de recessie staat er iedere ochtend en avond een file en dat wordt alleen maar erger nu de economie weer aantrekt. Doordat de problemen aanhouden, nemen veel mensen een alternatieve route. Wat weer tot problemen leidt op het onderliggend wegennet in de dorpen en steden. Met de wegverbreding is dat over een aantal jaren niet meer aan de orde. Ik ben er echt trots op dat we die verbreding er in Den Haag samen doorheen gekregen hebben. Dat het tij gekeerd is.
Ook positief is dat door de nieuwe integrale benadering van grote (rijks)projecten (MIRT) iedereen gestimuleerd wordt mee te denken over de plannen. Dat zaken niet van bovenaf worden opgelegd. Het proces is nu zo ingericht dat er kansen zijn voor lokale en regionale verduurzamingsinitiatieven. Goed dat deze cultuuromslag doorzet. Het is zoveel efficienter en effectiever om aan de voorkant gebruik te maken van lokale en regionale kennis.' `We zijn samen verantwoordelijk voor de uitbreiding van de A1 Oost: provincies, rijk en Stedendriehoek. Het is een kwestie van samen voorbereiden en afstemmen en samen uitvoeren, ieder met zijn verantwoordelijkheden. De provincies en ook de stedendriehoek vinden het belangrijk dat de vaart erin blijft. We hebben er geld ingestoken. De provincies Overijssel en Gelderland hebben zelfs een deel voorgefinancierd. Die investering willen we zo snel mogelijk terugzien.'