Tentoonstelling Tegen het licht in
Persbericht Tegen het licht in
Tentoonstelling Tegen het licht in
Kunstenaars Marc Mulders en Katinka Lampe
Wanneer van 12.09 t/m 06.12.2015
Marc Mulders, Garden Rhythm, olieverf op doek, 2015. Courtesy of the artist
Katinka Lampe, 600152, olieverf op doek, 2015. Privé collectie Marc Mulders, Twilight Zone, olieverf op doek, 2015. Courtesy of the artist Katinka Lampe, 506018, olieverf op doek, 2011. Collectie Vorwerk - Wilschut Katinka Lampe, 600152, olieverf op doek, 2015. Privé collectie Marc Mulders, Twilight Zone, olieverf op doek, 2015. Courtesy of the artist Katinka Lampe, 506018, olieverf op doek, 2011. Collectie Vorwerk - Wilschut De kunstenaars Katinka Lampe (1963) en Marc Mulders (1958) lijken weinig meer gemeen te hebben dan dat ze gepassioneerd schilder zijn én geboren in Tilburg. Des te bijzonder is het dat zij een samenwerkingsverband zijn gestart waarvan de eerste resultaten te zien waren op de laatste Art Rotterdam in februari. Dit najaar tonen zij in Museum Arnhem hun schilderijen in een gezamenlijke tentoonstelling Tegen het licht in.
In de verontrusting over de huidige samenleving vindt hun werk een gemeenschappelijke oorsprong. ‘We zijn bezorgd over wat zich in het nieuws voordoet’, zegt Mulders. ‘Van de brute beelden van de IS-hel tot de taferelen uit reality TV-shows. Daar moet je als kunstenaar iets mee’. Voor allebei vormt de werkelijkheid het inhoudelijke uitgangspunt van hun werk. Hun drijfveer is het omzetten van verbazing, verontrusting en ongeloof in verf, in een schilderij. Hierbij onderzoeken beide kunstenaars op geheel eigen wijze de grenzen van het realisme. Wat laat je zien? Wat verhul je? Is toedekken ontkennen, of maakt het juist het onzichtbare en onzegbare zichtbaar?
Mulders maakt grote, kleurrijke, impressionistische doeken waarin de natuur opgaat in lagen en ‘sluiers’ van verf. Lampe schildert uitsluitend portretten. Maar niet als realistische weergave van een persoon. Ze haalt beelden van het internet en uit kranten. Deze eigent ze zich toe door ze in haar atelier opnieuw te fotograferen met behulp van modellen, rekwisieten en theatrale accessoires. Vanaf dit punt begint ze te schilderen. Ze zoekt daarbij het evenwicht in tonen en verhullen; in maskeren en onthullen. Door deze manier van werken ontstaat een soort ‘tussenrealiteit’ waarin Lampe ruimte vindt om invulling te geven aan haar ideeën. Bij Mulders geven verschijnselen als mist, nevel en dauw, én natuurlijk het licht, hem de mogelijkheid de natuurlijke en gelaagde werkelijkheid van bijvoorbeeld de bloemenakker samen te laten komen in een allesomvattend ‘verfgordijn’. Dat licht tegenhoudt én doorlaat.
Bijzonder is de uitwisseling tussen deze in werkwijze en karakter zeer verschillende kunstenaars. Ze maken ieder hun eigen werk en bespreken dit met elkaar via email, foto’s en atelierbezoeken. Zo ontdekten zij een onderlinge verwantschap in het maskeren van een al te scherpe realiteit van het landschap of portret ten faveure van een mystificatie. De titel ‘Tegen het licht in’ verbeeldt het proces dat hun werk kenmerkt: een beweging naar het licht toe – zo je wilt: hoopvol en helend - , maar ook de werkelijkheid vervormend, zoals je tegen het licht in kijkend een oog dichtknijpt, waarbij de al te scherpe details verloren gaan en er nieuwe vormen en beelden ontstaan.
Een dergelijke samenwerking is zeldzaam bij kunstenaars. Lampe: ‘Er is geen beroepsgroep die zo individueel werkt als die van kunstenaars’. Vanuit de behoefte om te ‘sparren’ met een tegenpool benaderde ze Mulders. Die reageerde meteen enthousiast: ‘Ik was wel nieuwsgierig dus dacht, laten we het maar proberen Katinka!’
Deze niet direct voor de hand liggende combinatie van kunstenaars geeft nieuwe inzichten over de huidige schilderkunst en de wijze waarop kunstenaars reflecteren op maatschappelijke ontwikkelingen. De vluchtige beschouwer ziet Mulders als de impressionistische natuurschilder die afgezonderd van de bewoonde wereld zich bezig houdt met tijdloze thema’s uit natuur, religie en kunstgeschiedenis. En die zelfde kijker ziet in Lampes sierlijke portretten niet meer dan een aangename poëzie die het ongemakkelijke hanteerbaar maakt. Beide schilders confronteren ons met vooroordelen en hokjesdenken, ook over de schilderkunst an sich. Zijn we echt bereid om goed te kijken? Open te blijven? Ons vragen te blijven stellen? Bruggen te slaan? Geheimen te zien?
De tentoonstelling wordt opgezet als een dialoog tussen de twee kunstenaars, letterlijk Tegen het licht in, van duister, naar schemer, naar licht. Er wordt vooral recent werk getoond van beide kunstenaars, met hier en daar een terugblik naar het verleden.
Museum Arnhem
Museum Arnhem, Utrechtseweg 87, 6812 AA, Arnhem, Nederland / The Netherlands. (+31) (0)26 30 31 411. www.museumarnhem.nl