Duurzame innovatieve energie-oplossingen op STEM-congres 2015
Gepubliceerd op: 11 september 2015 | Gewijzigd op: 11 september 2015
Tijdens het allereerste STEM-congres op 1 oktober a.s. staan energie-innovaties, de mens en zijn gedrag centraal. Wat belemmert de acceptatie en integratie van energie-innovatie in Nederland? En wat kunnen onderzoekers en deelnemers concreet bijdragen aan de duurzame energietransitie?
Onderzoekers, gemeenten en STEM-projecten informeren en inspireren de deelnemers tijdens workshops en presentaties. Drie onderzoekers geven alvast een sneak preview van hun onderzoeksresultaten.
Niels Goetz: Energie-innovaties meer sexy maken
Niels Goetz, consumenten- en marketingpsycholoog, deelt in zijn workshop `Hogere verleidingskunde - energie-innovaties meer sexy maken' de nieuwste inzichten uit de marketingpsychologie.
Impulsen en triggers
Goetz: "Wij bekeken wat belemmeringen, impulsen en triggers kunnen zijn. Het principe van selectieve waarneming is je grootste vijand. Je moet gewoon aandacht krijgen, afzenderschap is heel belangrijk. Als je sympathiek gevonden wordt dan luisteren mensen. Dat is misschien wel nummer een. Kijk waar iemands emotionele binding zit: bij partner, buren, familie, collega's of misschien wel de kerk. Mooie vormgeving van apparaten kan ook een trigger zijn. De vrouwenfactor sluit hier op aan. Vrouwenmarketing is nog een witte vlek, maar de vrouw is wel de grote beslisser rondom de woning."
Peter Paul van Kempen: Kijken met arendsogen
Peter Paul van Kempen is zelfstandig marketing psycholoog met een passie voor gedragsverandering. Hoe kun je mensen ertoe bewegen om andere beslissingen te nemen? Als je dat weet, ligt een duurzame wereld aan je voeten!
Drie factoren voor duurzame bedrijven
Innovaties om het energieverbruik van zakelijke gebouwen terug te dringen zijn volop beschikbaar, maar blijven op de plank liggen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat bedrijven duurzame, innovatieve oplossingen toepassen in hun kantoren? Volgens Van Kempen kunnen we hierbij inspelen op drie factoren: de motivatie om het gewenste gedrag te vertonen, de moeite die iemand hier voor moet doen en een `trigger' zoals een verbouwing of groot onderhoud. In de workshop presenteert hij niet alleen verrassende onderzoeksresultaten, vers van de pers, maar ook een krachtig gedragsmodel waarmee je effectief invloed kunt uitoefenen.
Gerard van der Werf: Burgers komen in beweging
Gerard van der Werf, onderzoeker bij Motivaction, neemt met zijn collega's Jasper Visscher & Monte Koenigs de presentatie `Burgers komen in beweging voor energie' voor zijn rekening.
Burgers indelen in vijf segmenten
In opdracht van RVO.nl brachten de onderzoekers de Nederlandse bevolking in kaart binnen de context van energie-innovaties: De Nederlandse burger als doelgroep voor duurzame energie-technologieen. Van der Werf: "Omdat de Nederlandse burger niet bestaat, bekeken we eerst in welke segmenten we burgers konden opdelen. Vervolgens brachten we hun houding t.a.v. verschillende duurzame energiebronnen in beeld. Tot slot bekeken we hoe je deze houding kunt beinvloeden: welke boodschap, afzender en beinvloedingsstechniek slaat het beste aan bij welk type burger? We konden de Nederlandse burger indelen in vijf segmenten met elk een andere houding t.o.v. duurzaamheid: passief onverschilligen, gematigden, voorlopers, pragmatici en tegenstanders."
Kom ook naar het STEM-congres: 'n Crash of 'n Succes
Benieuwd naar de complete verhalen van deze en andere sprekers? Meld u dan hier aan voor het congres! Het STEM-congres vindt plaats op 1 oktober in de Veerensmederij te Amersfoort, van 09.00-18.00 uur. Deelname is gratis.
Samenwerken Topsector Energie en Maatschappij
Met de regeling Samenwerken Topsector Energie en Maatschappij stimuleert en ondersteunt de Topsector Energie sociale-innovatieprojecten. Doel: ideeen en technologieen (op middellange termijn) concreet en uitvoerbaar maken. Dit innovatieprogramma is tot stand gekomen in samenwerking met de TKI's van de Topsector Energie. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland voert de regeling STEM uit in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.