Zeven excellente docenten krijgen voortrekkersrol in onderwijsvernieuwing
Utrecht, 10 september 2015
Zeven excellente docenten krijgen voortrekkersrol in onderwijsvernieuwing
Samenvatting
Zeven excellente docenten van de Universiteit Utrecht krijgen twee jaar lang een voortrekkersrol in het vernieuwen van onderwijs in hun faculteit. De universiteit heeft per 1 september 2015 deze zeven nieuwe teaching fellows benoemd. Ze zijn voor hun collega's een voorbeeld en inspiratie, en krijgen nu een dag per week voor hun onderwijsprojecten. Het is voor de vijfde keer dat de universiteit op deze manier een aantal topdocenten een extra kans geeft.
De Teaching Fellows en hun project:
* Dr. Harold Bok (Diergeneeskunde) Project: Een programmatische benadering van de bachelortoetsing
* Dr. Maarten van Emst (University College Utrecht) Project: Flip the Classroom
* Dr. Manon Kluijtmans (Geneeskunde) Project: Adaptatievermogen en identiteitsvorming: leren op en over de grenzen van verschillende werkvelden
* Dr. Elwin Savelsbergh (Betawetenschappen) Project: Blended Learning - naar een lerende community
* Dr. Maarten van der Smagt (Sociale Wetenschappen) Project: International minors with major impact
* Dr. Jan ten Thije (Geesteswetenschappen) Project: Internationalisering masters Geesteswetenschappen
* Dr. Jeroen Vermeulen (Recht, Economie, Bestuur en Organisatie) Project: Voorbereiding studenten op verantwoordelijkheid in de samenleving in de eenjarige masters
Zij zullen allen een project uitvoeren dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van het onderwijs in hun faculteit. Naast de tijd, een dag per week, krijgen zij een beurs van EUR5000,- die zij naar eigen inzicht kunnen besteden in het kader van hun project.
Teaching fellows
Het Teaching Fellowship Programme bestaat sinds 2011 en sindsdien worden er elk jaar nieuwe fellows geselecteerd. Zij werken aan projecten en dragen ook op andere manieren bij aan onderwijsvernieuwing. Het Teaching Fellowship Programme is een initiatief van de Universiteit Utrecht waarmee ze excellentie wil belonen en onderwijskwaliteit in de breedte wil stimuleren. Zij hebben eerder met succes de leergang Onderwijskundig leiderschap doorlopen. De Universiteit Utrecht loopt voorop op het gebied van docentprofessionalisering. Zo voerde de Universiteit Utrecht in 1996 de Basis Kwalificatie Onderwijs (BKO) en de Senior Kwalificatie Onderwijs (SKO) in, die inmiddels landelijk zijn nagevolgd, en beloont ze de excellentie van docenten met bijvoorbeeld de docentenprijzen.