Waterschap De Dommel meet tevredenheid klanten
10 september 2015 Waterschap De Dommel start deze week een klanttevredenheidsonderzoek. Agrariers, bedrijven, gemeenten en belangenorganisaties kunnen hun mening geven over de samenwerking met en dienstverlening van het waterschap. Verder worden er vragen gesteld over het imago van het
waterschap. Het doel van het onderzoek is om concrete verbetermogelijkheden boven water te halen en hier mee aan de slag te gaan.
In totaal worden 3500 eigenaren van agrarische en industriele bedrijven benaderd. Daarnaast worden nog eens 400 contactpersonen van gemeenten, grote bedrijven en belangenorganisaties gemaild om aan het onderzoek mee te werken. Het onderzoek bestaat uit een (online) vragenlijst en wordt
uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau MeTeQ.
Peter Glas, watergraaf Waterschap De Dommel: "Veel relaties hebben regelmatig met ons waterschap te maken. Soms gaat het om het aanvragen van een vergunning. Een andere keer om een verzoek om maatwerk te leveren met waterbeheer in de stad, ruilverkaveling of een ecologisch uitvoeringsproject.
Maar ook bedrijven die samen met ons aan innovatieve oplossingen werken. Steeds vaker pakken we samen zaken op. En dat is een goede ontwikkeling. We kijken van buiten naar binnen. Ik ben benieuwd of deze aanpak ook zichtbaar terugkomt in ons onderzoek. Het is van belang om je mening en input
te laten horen. Dan kunnen wij er mee aan de slag en eventuele verbeteringen doorvoeren".
Verbeteracties
Waterschap De Dommel voerde in 2009 (0-meting) en 2012 (1-meting) al een vergelijkbaar onderzoek uit. Peter Glas: "Uit deze onderzoeken kwamen al suggesties voor verbeteringen. Zo hebben we bijvoorbeeld de regeling voor klachten en meldingen geoptimaliseerd. Een belangrijk aandachtspunt was de
informatievoorziening. We zorgen er nu voor dat iedereen die een melding doet of een klacht indient goed op de hoogte wordt gehouden van de afhandeling. Maar ook zijn we vanaf 2012 zo'n 10 keer `de boer op' gegaan. Een interactieve avond waarmee we in gesprek zijn met boeren uit het gebied.
Daarnaast hebben we accountmanagement met gemeenten, belangenorganisaties en industrie een impuls gegeven. We zijn benieuwd hoe dit is ervaren. Uiteraard hopen we de resultaten van deze verbeteracties in de klanttevredenheid terug te zien. Maar we kijken net zo goed uit naar nieuwe
mogelijkheden voor verbetering. We staan voor een transparante en klantgerichte organisatie en gaan graag met de suggesties aan de slag".
Imago-onderzoek burgers
Naast een klanttevredenheidsonderzoek vindt er gelijktijdig een imago-onderzoek bij burgers plaats. Dit doen we samen met Waterschap Aa en Maas. De waterschappen voeren het onderzoek samen uit om kosten te besparen en efficientie te verbeteren.