Overhangend groen
Datum: 08 september 2015
De gemeente roept u op om bij het onderhouden van uw tuin het overhangende groen weg te snoeien. Overhangend groen zijn bomen, struiken en takken die over de erfafscheiding over het trottoir of over de straat heen hangen. Vooral op een smal trottoir belemmert dit de doorgang en kan het
hinderlijk en gevaarlijk zijn. Zeker ouderen, slechtzienden en gehandicapten hebben hier veel last van.
Goede verlichting
Overhangend groen dat in of om de straatverlichting is gegroeid, kan gevaar opleveren en een gevoel van onveiligheid geven. Snoei dit groen regelmatig, zodat uw straat egaal verlicht is. Controleer dit ook 's avonds.Bij het snoeien kunt u de volgende richtlijnen gebruiken:
* Bij een brede stoep moet er minimaal 1,20 meter ruimte voor voetgangers overblijven.
* Bij een smallere stoep snoeit u het groen tot de erfgrens terug.
* De onderste takken moeten minimaal 2,50 meter boven de grond hangen. Openbare verlichting en verkeersborden moet u altijd vrijhouden van beplanting.
Overhangend groen op gemeentegrond
Als u last heeft van overhangend groen dat op gemeentegrond staat, dan kunt u een Melding Openbare Ruimte - Groen doen. Wij bekijken ter plekke het probleem en gaan eventueel over tot snoeien.
Overhangend groen tussen particuliere tuinen
Bij geschillen tussen particulieren over overhangend groen bemiddelt de gemeente Bunnik niet, omdat er juridisch gezien sprake is van een conflict tussen twee private personen.
Houd er wel rekening mee dat bomen bij aanplant minimaal 0,50 meter uit de erfgrens moeten staan. Voor heggen of heesters is de afstand nihil. Deze afstanden zijn vastgesteld in de Algemene Plaatselijke Verordening en wijken af van de afstanden die in het Burgerlijk Wetboek staan.
Als de takken van een boom van de buren overlast veroorzaken, kunt u de buren vragen deze takken te verwijderen. Dit betekent bijvoorbeeld niet dat de kroon van een boom mag worden gehalveerd, maar dat u samen in redelijkheid naar een oplossing zoekt. Lees meer over groen en burenrecht in de
Kadasterdata.