Twee miljoen kuub zand


07 september 2015 - Nieuwsartikel

De N23 Westfrisiaweg begint langzamerhand zijn eerste vormen te krijgen. Wat mede door komt door de terpen van zand die u vast en zeker langs de weg heeft gezien. Hier en daar zijn hierdoor al de contouren van de nieuwe situatie zichtbaar. Heijmans brengt deze terpen aan als zogeheten
voorbelasting voor de toekomstige weg. Onlangs is met het aanbrengen van het zand een mooie mijlpaal bereikt; er is tot nu toe maar liefst 1 miljoen kuub zand verwerkt van de circa 2 miljoen kuub zand die voor het project benodigd is.

Het aangevoerde zand werd op het hoogtepunt met een productie van 12.000 kuub per dag vanuit de havens op de werkterreinen geleverd.

Het aangevoerde zand werd op het hoogtepunt met een productie van 12.000 kuub per dag vanuit de havens op de werkterreinen geleverd.

Omdat de ondergrond in West-Friesland is opgebouwd uit kleiige- en veenachtige grond, is het nodig om eerst te zorgen voor een solide ondergrond. Dit zodat de weg straks niet gaat verzakken. Heijmans zorgt voor deze ondergrond door grote hoeveelheden zand aan te brengen. Na het aanbrengen
heeft het zand ook even de tijd nodig om in te klinken. Door het aanbrengen van verticale drains kan het bouwbedrijf dit proces versnellen. De verticale drains, plastic stroken met gaatjes, worden ingebracht door een verticale drainage stelling; de rood met witte palen die u ook vast al eens
langs de weg heeft zien staan. Het grondwater komt door middel van de drains op verticale wijze naar de oppervlakte, wat ervoor zorgt dat het zand de kans heeft om sneller in te klinken.

Twee kleuren zand
Het aangebrachte zand bestaat uit twee soorten. Martens en van Oord levert met schepen die in de havens van Hoorn en Enkhuizen binnenkomen het thermisch gereinigde zand, zwart van kleur. Deze kleur heeft het zand gekregen doordat het in het verleden vervuild was en grondig is gereinigd door
verhitting en verbranding. Een duurzame toepassing, omdat het zand als grondstof wordt hergebruikt. Het spreekt voor zich dat het voldoet aan alle wettelijke regels, waardoor het geschikt is voor ophogingen van wegen en viaducten en geen gevaar vormt voor de volksgezondheid. Het zand, dat
neutraal is van kleur, wordt geleverd door De Vries en van de Wiel. Dit bedrijf wint het zand op het IJsselmeer en brengt het vervolgens, net als Martens en van Oord, met schepen naar de havens van Hoorn en Enkhuizen. Met vrachtwagens wordt het vervolgens in de havens opgehaald en naar de
werkterreinen gebracht.

465 vrachten per dag
Het aangevoerde zand werd op het hoogtepunt met een productie van 12.000 kuub per dag vanuit de havens op de werkterreinen geleverd. Dit zijn zo'n 465 vrachten per dag, door 40 vrachtwagens uitgevoerd. Dit betekent ook dat het hierdoor een stukje drukker is op de weg. Wij proberen de overlast
die dit mogelijk veroorzaakt waar we kunnen te beperken. Dit doen we bijvoorbeeld door gebruik te maken van twee verschillende aanvoerroutes en de wagens geen gebruik te laten maken van het onderliggend wegennet. Mocht u ondanks deze maatregelen toch overlast ondervinden, laat het ons dan
weten. Registreer het nummerbord van de wagen en geef uw melding door bij het Servicepunt Wegen en Vaarwegen van de provincie Noord-Holland via telefoonnummer 0800-0200 600 (gratis) of per e-mail op: infobu@noord-holland.nl.











------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tweet
Deel