Bouw spooronderdoorgangen Heerhugowaard en Hoogkarspel
07 september 2015 - Nieuwsartikel
In het 42-kilometer lange trace van de N23 Westfrisiaweg kruist de weg op maar liefst twee plekken het spoor. Bij Heerhugowaard en bij Hoogkarspel komt daarom een spooronderdoorgang.
"Een spooronderdoorgang maken klinkt heel simpel, maar die is echt niet zomaar gebouwd", vertelt Hans Kanaar, bouwmanager bij ProRail. Voor de N23 Westfrisiaweg is Hans al zo'n twee jaar betrokken bij overleggen tussen de provincie en spoorbeheerder ProRail. In de planfase gaf hij vooral
advies, maar nu de daadwerkelijke bouwperiode aanbreekt, werkt hij hard om de boel voor elkaar te krijgen.
Buitendienststelling spoor
"Voor de realisatie van de spooronderdoorgangen is het bijvoorbeeld onvermijdelijk dat het treinverkeer tijdelijk stil gelegd wordt. Een buitendienststelling van het spoor proberen we uiteraard altijd zo kort mogelijk te houden", aldus Hans. Aangezien een buitendienststelling behoorlijke
impact heeft op de omgeving en reizigers en ProRail hiermee rekening moet houden in haar planning en communicatie, dienen we dit heel ruim van tevoren aan te vragen. "We weten al anderhalf jaar over welke data we het hebben. In sommige gevallen wordt het in de planning en het verloop van het
project nog even spannend of we de gestelde datum wel halen. Gelukkig kunnen de buitendienststellingen voor de bouw van de onderdoorgangen van het project N23 Westfrisiaweg gewoon door gaan.
Tijdens de bouw van de onderdoorgang in Heerhugowaard is de spoorlijn Heerhugowaard-Hoorn buiten gebruik tussen 25 en 28 september. Op de verbinding Hoorn-Enkhuizen is tijdens de bouw van de onderdoorgang in Hoogkarspel geen treinverkeer mogelijk tussen 23 en 26 oktober. De NS zorgt tijdens de
buitendienststellingen van het spoor voor vervangend vervoer. Op http://www.ns.nl/werktrajecten is meer reisinformatie te vinden, evenals op de online reisplanners.
Polderconstructie
Beide spooronderdoorgangen worden gebouwd middels een zogenaamde polderconstructie, een `natuurlijke ontgraving'. De constructie wordt zo genoemd, omdat net als in de polders het waterniveau kunstmatig lager ligt dan het grondwaterpeil. Rondom de spooronderdoorgangen worden dan ook een soort
mini-polders gecreeerd. Door pompsystemen wordt regenwater `vanuit de polder' weggepompt en schoon water weer teruggepompt in het oppervlaktewater. Zo wordt het waterpeil op de juiste stand gehouden en is deze constructie helemaal droog.
De provincie had als opdrachtgever de wens om de onderdoorgangen zo natuurlijk mogelijk in te passen in het landschap. Sowieso is dat iets waarmee de provincie te allen tijde zoveel mogelijk rekening tracht te houden wanneer een weg in het landschap ingepast wordt. Hiervoor heeft de provincie
onder andere een landschapsplan en architectuurvisie laten maken. In plaats van een gehele ondertunneling, wat erg afgesloten oogt en met veel beton wordt gebouwd, is het voordeel van een polderconstructie dat het juist mogelijk is om de constructie open te houden en veel groen te gebruiken.
Zo komen er bij de spooronderdoorgangen hellingen langs de in- en uitritten van de onderdoorgangen, die groen blijven. Een stuk vriendelijker aangezicht dan betonnen wanden.
Een ander voordeel van de polderconstructie is dat er aanzienlijk minder heipalen nodig zijn om deze polders te realiseren dan in een traditionele constructie. Dit brengt dan ook minder overlast met zich mee voor de omgeving.
Bouw onderdoorgangen
Bij beide werklocaties wordt als eerste het spoordek gebouwd. Dat gebeurt naast de locatie waar de onderdoorgang komt. Zodra de buitendienststelling is, kan dit dek op de juiste plek `ingeschoven' worden. De daadwerkelijke onderdoorgang onder het spoor is op dit moment alvast gerealiseerd, de
overige delen van de onderdoorgang worden hieraan vast gebouwd.
Uitdaging
Hans is na acht jaar bij ProRail nog niet uitgekeken op zijn werk. "Dit is een ontzettende veelzijdige job. Het afstemmen, de verschillende projecten en de mensen met wie je werkt dragen zeker bij aan die veelzijdigheid. Ervoor zorgen dat alles op tijd gebeurt en het feit dat we bij de N23
Westfrisiaweg te maken hebben met maar liefst twee spooronderdoorgangen in een project, zie ik bovendien als een mooie uitdaging."
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tweet
Deel