Uitvoeringsprogramma verkeer 2015-2018: meer ruimte voor fietsers.
Gepubliceerd op: 4 september 2015
Het college van B en W van Amstelveen heeft dinsdag 1 september het Uitvoeringsprogramma verkeer 2015-2018 vastgesteld. In dit programma wordt extra ingezet op nieuwe fietsprojecten en wordt verder gewerkt aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en de verkeersafwikkeling. Woensdag 30
september beslist de gemeenteraad over de voorstellen.
Fietsbeleid
Een belangrijke pijler van het verkeersbeleid is het stimuleren van het fietsverkeer. Het fietsgebruik in Amstelveen is relatief laag (19% van alle verplaatsingen; 29% van alle verplaatsingen tot 7,5 km), terwijl een beter gebruik van het fietsnetwerk de verkeersdruk vermindert en de
gezondheid van de Amstelveense inwoners en werknemers verbetert. Het streven is een fietsnetwerk van snelle, veilige en comfortabele hoofdfietsroutes, waarbij kruispunten geen of slechts een beperkte hindernis vormen. Zo kunnen Amstelveense inwoners en werknemers worden overgehaald om meer te
gaan fietsen. Om het fietsen te stimuleren, gaat de gemeente daarnaast door met fietspaden te voorzien van asfalt of aaneengesloten beton, obstakels zoals paaltjes te verwijderen, bredere fietspaden en fietsstroken te realiseren en wachttijden bij kruispunten te minimaliseren door bijvoorbeeld
kruispunten met verkeerslichten te vervangen door rotondes. Daar hoeven fietsers (en voetgangers) niet meer te wachten en kunnen zij met voorrang de kruising passeren.
Verkeersveiligheid
Het waarborgen en verbeteren van de verkeersveiligheid gebeurt op verschillende manieren. Om de kans op ernstige ongevallen te verkleinen, worden locaties met de meeste geregistreerde ongevallen anders ingericht. Ook locaties die als onveilig worden ervaren, worden onderzocht en eventueel
aangepast. Daarnaast worden de wegen zo veel mogelijk volgens de richtlijnen van Duurzaam Veilig ingericht: herkenbare 50 km/uur-wegen met veilige kruispunten en oversteekvoorzieningen, 30 km/uur-gebieden waar een lage snelheid door de inrichting wordt afgedwongen en/of gestimuleerd.
Verkeerseducatie
Verkeersveiligheid is voor een belangrijk deel afhankelijk van het gedrag van mensen. Daarom geven we ook veel aandacht geven aan verkeerseducatie en gedragsbeinvloeding. Amstelveen doet mee met de landelijke campagnes, organiseert eigen campagnes en acties, en voert overleg met scholen,
Veilig Verkeer Nederland en politie om gedragswijzigingen te stimuleren.
Grote projecten
Vanaf 2017 krijgt Amstelveen te maken met de uitvoering van een aantal grote projecten, die grote invloed zullen hebben op het verkeer. Zo wordt de Amstelbrug op de Oranjebaan bij Ouderkerk aan de Amstel vervangen. In 2018 zal ook begonnen worden met de ombouw van de Amstelveenlijn.
Belangrijke onderdelen daarvan zijn de ongelijkvloerse kruisingen van de Beneluxbaan met de Rembrandtweg, Zonnestein en Sportlaan. Aansluitend op deze werkzaamheden wordt de A9 verbreed en verdiept aangelegd. Bij het Oude Dorp en
het Stadshart wordt de A9 overkapt. In nauw overleg met de verantwoordelijke afdelingen zal er alles aan gedaan worden om de overlast voor de Amstelveense inwoners en werknemers zo veel mogelijk te beperken.
Wethouder verkeer Jeroen Brandes (PvdA): "Uit een enquete die in mei door het blad Amstelveenz is gehouden onder onze inwoners, is gebleken dat het overgrote deel zich veilig voelt in het verkeer. Maar dat is voor ons geen reden om achterover te leunen. We zullen er ook de komende jaren alles
aan blijven doen om die veiligheid nog te vergroten. Daarbij zijn we wel afhankelijk van het gedrag van verkeersdeelnemers. Ook daar blijven we de komende jaren aandacht aan besteden."
Delen op:
* nujij
Wilt u meer weten?
* Laan Nieuwer-Amstel 1, 1182 JR Amstelveen
* Bel ons op: (020) 540 49 11
* Contactformulier
* gemeente@amstelveen.nl
* Openingstijden per balie
* Routebeschrijving
* Volg Gemeente Amstelveen op Twitter
* Volg Gemeente Amstelveen op Facebook
* Inschrijven voor de nieuwsbrief: nieuwsbrief@amstelveen.nl