Verstappen twaalfde in GP Italië, vierde snelste raceronde

Max Verstappen heeft met een zeer constante race een twaalfde positie behaald in de Grand Prix van Italië. Waar de Nederlander door technisch malheur helemaal achteraan moest starten en al vóór de start van de race een drive-through penalty kreeg, reed hij een degelijke inhaalrce en wist hij met 1:27.390 zelfs de vierde snelste ronde in de wedstrijd te rijden. Met een paar fraaie inhaalacties gaf Verstappen wederom kleur aan de wedstrijd, maar wist hij helaas geen punten te scoren.

De winst in de race ging naar Lewis Hamilton, die door een uitvalbeurt van naaste concurrent Nico Rosberg zijn voorsprong in de stand om het wereldkampioenschap fors zag groeien. Het podium werd gecompleteerd door Sebastian Vettel, die met een tweede plaats glans gaf aan de thuiswedstrijd van Ferrari, en Felipe Massa in de Williams. De overwinning van Hamilton is echter nog niet zeker: wegens een te lage bandenspanning bij aanvang van de wedstrijd buigt de wedstrijdleiding zich over een mogelijke sanctie of zelfs diskwalificatie voor de Brit.

"Ik kon vandaag niet echt potten breken vanwege de drive-through penalty", vertelt Max aan Verstappen.nl. "Het was niet de meest gemakkelijke race. Maar de snelheid was goed en ik heb een paar mooie inhaalmanoeuvres gemaakt. Ik zou graag wat meer naar voren zijn gestart, want we hadden vandaag zeker punten kunnen verdienen. Het hele seizoen al is onze racesnelheid erg goed, daar kunnen we erg tevreden mee zijn." Vooruitkijkend op de volgende race in Singapore, vertelt Max: " Het circuit in Singapore ligt onze auto veel beter. Hopelijk hebben we dan niet de problemen die we dit weekend hebben gehad. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat we daar goed voor de dag kunnen komen. Ik zal daar wat tijd nemen om het circuit te leren kennen, maar we zullen er zeker competitief zijn. Ik verheug me er nu al op."

Bij de start is het Verstappen die goed wegkomt, en meteen een paar tegenstanders verschalkt. Aan het einde van de eerste ronde duikt hij meteen de pits in om zijn drive-through penalty in te lossen. Met een achterstand van 16 seconden op zijn voorganger Merhi komt hij als zeventiende de baan weer op. De beide Lotussen zijn dan al uitgevallen, en Felipe Nasr moet door een aanrijding in de Prima Variante ook de pits in. In de zevende ronde rijdt Verstappen Merhi voorbij, twee ronden later is Will Stevens aan de beurt. Weer twee ronden later valt Fernando Alonso ten prooi aan de inhaaldrift van de Nederlander.

In de zestiende ronde steekt Max Jenson Button voorbij in de Parabolica. De Brit heeft daarna op het rechte stuk de beschikking over DRS, maar Verstappen verdedigt goed in de Prima Variante en behoudt zijn positie. In ronde twintig komt hij de pits in en wisselt hij van de zachte band naar de harde band. Hij komt terug op de zestiende positie, met één ronde achterstand op raceleider Hamilton en op acht seconden achter Fernando Alonso. Met twee seconden per ronde dicht de Limburger het gat naar de Spanjaard, en in de 26e ronde gaat hij hem voorbij. Op zijn medium compoud banden rijdt hij dan dezelfde rondetijden als zijn teamgenoot Carlos Sainz op de zachte band.

In de 35e ronde gaat Max weer naar binnen voor een setje zachte banden en komt op de veertiende plek terug in de wedstrijd. Hij komt op 3,1 seconden achter Nasr de baan op en in de 37e ronde haalt Max in de Prima Variante de Braziliaan via de buitenkant in door extreem laat te remmen. Het is de tweede keer in twee races dat de Toro Rosso-coureur Nasr aan de buitenkant passeert. Het is tevens het laatste wapenfeit van de Nederlander, die daardoor op de twaalfde positie eindigt, op één ronde achter de racewinnaar. Doordat Max geen punten scoort, maar Sergio Perez en Nico Hülkenberg wel, gaan deze Max voorbij in de stand om het wereldkampioenschap, waardoor de Nederlander daarin de twaalfde positie bekleedt.

Vooraan in de race komt Kimi Räikkönen niet weg van zijn startpositie en valt helemaal terug tot de laatste plaats in de wedstrijd. Vettel dringt wel aan bij polesitter Hamilton, maar de Brit weet de aanval te pareren. Hij trekt een gat naar de Ferrari, en staat de leiding in de race niet meer af. Hij rijdt onbedreigd naar de overwinning. De beide Williamsen zijn goed weg en weten Nico Rosberg te verschalken. De Duitser stelt echter na de eerste serie pitstops orde op zaken en werkt zich op naar de derde positie. Maar twee ronden voor het einde gebeurt wat niemand voor mogelijk heeft gehouden: de Mercedes motor van Rosberg geeft de geest in de Variante della Roggia, waardoor hij geen punten scoort in de stand om het kampioenschap.

Hamilton krijgt in de laatste vijf ronden nog van zijn team te horen dat hij sneller moet rijden, hoewel zijn voorsprong op de nummer twee, Vettel, al meer dan 20 seconden is. “Stel geen vragen, we leggen het later uit”, meldt het team aan Hamilton. De Brit is duidelijk niet op zijn gemak, maar voldoet aan de opdracht. Na afloop van de wedstrijd blijkt dat de bandenspanning van de Mercedessen bij aanvang van de wedstrijd te laag is geweest. De wedstrijdleiding onderzoekt het voorval, waardoor de uitslag van de Grand Prix van Italië pas in een later stadium definitief zal worden.