Buurtbemiddeling vaker ingeschakeld
Buurtbemiddeling vaker ingeschakeld
Pagina opties
*
Druk op de print knop van uw browser om af te drukken.
* Deze pagina doorsturen
donderdag, 03 september 2015
Bij conflicten doen buren steeds vaker een beroep op Buurtbemiddeling. Halverwege 2015 staat de teller in Nieuwegein al op 39 aanmeldingen, een toename van 26%. De Nieuwegeinse cijfers passen in een landelijke trend. In 2014 waren er landelijk zo'n 12.000 aanmeldingen voor buurtbemiddeling,
16% meer dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit een jaarlijks benchmarkonderzoek van het CCV (Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid).
Het inschakelen van Buurtbemiddeling leidt meestal tot een verbetering van de situatie of relatie. Geluidsoverlast blijft de belangrijkste bron van irritatie.
Eigen initiatief
Een andere trend is dat buren in toenemende mate zelf het initiatief nemen om Buurtbemiddeling in te schakelen. Ook in Nieuwegein is sprake van minder doorverwijzingen van instanties en meer rechtstreekse aanmeldingen door betrokkenen zelf. In 2014 is het aandeel `zelfmelders' opgelopen naar
48%, landelijk naar 45%.
Effectief
In 2014 is Buurtbemiddeling opnieuw een betrouwbaar en effectief instrument bij burenruzies gebleken. In twee op de drie gevallen leidt de inzet tot een positief resultaat wat betreft de overlast, sfeer of communicatie.
Hoe eerder Buurtbemiddeling wordt ingeschakeld, hoe groter de kans op een oplossing. Waar het uit de hand is gelopen, kan Buurtbemiddeling helpen de schade te beperken en erger te voorkomen. Het belangrijkste advies bij problemen is dan ook: niet afwachten maar op tijd aan de bel trekken!
Dit jaar bestaat Buurtbemiddeling in Nieuwegein vijf jaar. Buurtbemiddeling wordt gefinancierd door de gemeente en de drie woningcorporaties. Alle inwoners kunnen gratis van de dienst gebruik maken. Vrijwilligers die zich als bemiddelaars willen inzetten, zijn welkom.