Naar een betere dienstverlening door pre-mediation
De administratieve lastendruk verminderen en de klanttevredenheid verhogen. Dit zijn twee belangrijke doelen waaraan de gemeente Den Helder werkt. Dit gebeurt onder meer door het inzetten van pre-mediation. De afdeling Veiligheid Vergunningen en Handhaving (VVH) van de gemeente past deze
methode inmiddels succesvol toe in handhavings-procedures.
Wat is pre-mediation?
Pre-mediation is een verhelderend gesprek tussen een medewerker van de gemeente met een burger of een bedrijf om een zaak eens goed met elkaar door te spreken. Vaak wordt, door een goede uitleg, begrip voor elkaar belangen duidelijk gemaakt en kan het geschil worden opgelost. Zo kan worden
voorkomen dat een conflictsituatie blijft bestaan.
Persoonlijke benadering
Conflicten met particulieren of organisaties kosten vaak veel tijd, energie en geld. De gemeente investeert in een goede relatie met haar klanten. Zij wil het verschil maken door de burgers op een menselijke en respectvolle manier te benaderen.
De regelgeving is niet altijd eenvoudig. Het eenzijdig benadrukken van deze regelgeving door de gemeente, komt veelal als forcerend en conflicterend over. Een reden temeer om dit te doorbreken en te investeren in een betere dienstverlening door onder andere Pre-mediation. Pre-mediation is
als middel de laatste tijd succesvol toegepast door de afdeling VVH en daarmee zijn (langdurige) juridische procedures voorkomen. Door deze werkwijze zijn dit jaar al meer dan tien handhavingszaken opgelost doordat betrokkenen de bezwaarschriften hebben ingetrokken.
Naast het toepassen van pre-mediation nemen de medewerkers van de afdeling VVH ook regelmatig persoonlijk contact op met particulieren en ondernemers om, in kader van vergunningverlening, feedback te vragen om zo - waar mogelijk - de dienstverlening te verbeteren.