Veranderingen in de zorg. Een praktijkvoorbeeld (3)
Foto van het VraagRaak-loket in het stadhuis
De gemeente Maassluis is sinds 1 januari 2015 verantwoordelijk voor het bieden van zorg op diverse terreinen. Lees over de veranderingen in de zorg in een praktijkvoorbeeld over de problemen van Ricardo, Eva en hun gezin die in de schuldhulpverlening zijn gekomen.
Onder andere als gevolg van de invoering van de Wmo 12015 heeft de gemeente Maassluis er een nieuwe taak bij gekregen. De gemeente moet zorgen voor het organiseren en betalen van lichte(re) vormen van ondersteuning en zorg. De gemeente heeft deze taak ondergebracht bij VraagRaak en het
wijkteam.
Praktijkvoorbeeld Ricardo, Eva en hun gezin
Wat Vraagraak en het wijkteam voor u kunnen betekenen, leest u in het praktijkvoorbeeld over Ricardo, Eva en hun gezin.
Wanneer komt die leuke mevrouw weer?
Als Ricardo en Eva in 2008 allebei hun baan verliezen, kunnen ze hun rekeningen niet langer betalen en komen in de schuldhulpverlening. Niet lang daarna raakt Eva zwanger. Tijdens de bevalling overlijdt hun dochtertje, wat op het gezin een grote impact heeft. Vooral hun oudste zoon Tim heeft
het er moeilijk mee. Hij is verdrietig en weet met zichzelf geen raad, wat zich uit in opstandig gedrag. In 2012 wordt Marieke van het wijkteam ingeschakeld. Met beide ouders en de kinderen werkt ze aan hun onderlinge communicatie. Ondertussen pakt ze ook de financiele situatie aan.
75 euro per week
Ricardo kan zich het leven van voor de crisis amper herinneren. "Dat lijkt zo lang geleden. Allebei een prima baan, een leuk prijsje gewonnen in de loterij, we hadden het hartstikke goed." Nu krijgen ze van hun budgetbeheerder 75 euro per week. "Met z'n vijven, he. We hebben intussen ook nog
een zoontje gekregen. Onze ouders springen soms wat bij en we lopen bij de Voedselbank, maar meer hulp hebben we niet."
Nukkig en opstandig
De dood van zijn pasgeboren zusje, nu twee jaar geleden, maakte op Tim veel indruk. Tim vindt het moeilijk om zijn verdriet te uiten. Daardoor is hij vaak nukkig en opstandig. "Hij heeft dan een heel grote mond en zoekt constant ruzie, dat vind ik erg moeilijk om mee om te gaan." Ook wordt Tim
gepest op school, onder andere met het feit dat hij iets dikker is dan gemiddeld en niet altijd in de nieuwste kleren loopt.
Zowel samen als apart
Op advies van de buurtregisseur schakelen ze Marieke in, van het wijkteam. Twee jaar lang werkt zij op regelmatige basis met alle gezinsleden, zowel samen als apart. Ricardo: "Dat is altijd bij ons thuis. Eerst kwam ze een keer per week, later werd dat eens in de veertien dagen. Soms spreekt
ze ons individueel, dan gaat ze bijvoorbeeld even alleen met Tim op zijn kamer zitten praten. Daar wilde hij eerst helemaal niet aan meewerken. Maar inmiddels vindt hij het zo interessant dat hij vraagt wanneer die leuke mevrouw weer komt. Ze hebben het over van alles. In principe is alles
vertrouwelijk, maar meestal komen wij er na verloop van tijd toch wel achter, want dan wil hij het er ook met ons over hebben."
Doelen geformuleerd
Samen met Ricardo en Eva formuleert Marieke een aantal doelen. Ricardo: "Van ons weekgeld rond kunnen komen, dat was er een van. Daar hebben we een goed plan voor gemaakt. En de financien op lange termijn op orde hebben. De schuldhulpverlening heeft de afgelopen drie jaar nogal wat steken
laten vallen, daar is veel gedoe over. Als we er zelf niet uitkomen pakt Marieke zo de telefoon om te vragen hoe het zit. Ze heeft verstand van zaken en ook wat meer afstand, dat is wel handig. Ik word aan de telefoon nogal snel boos en dat is niet altijd effectief, leer ik van Marieke."
Geduldiger
"En ik moest geduldiger zijn met Tim", zegt Eva. "Niet steeds de strijd met hem aan willen gaan. Af en toe werkt het beter om hem te negeren en zijn boosheid maar even voor lief te nemen. En ik zoek nu vaker een moment om met Tim te praten. Niet tussen de bedrijven door, maar er echt even voor
gaan zitten. Hij is thuis nu een stuk rustiger en tevredener en ook op school gaat het beter de laatste tijd. Al met al hebben Marieke's tips enorm goed geholpen. Vooral de communicatie tussen Tim en mij is positief veranderd."
Hulp nodig?
Heeft u hulp nodig? Klop dan aan bij VraagRaak (010-590 00 45 / De Vloot 63). Dat kunt u zelf doen, maar ook mensen uit uw omgeving (familie, buren, vrienden) zijn welkom. Relatief kleine problemen lost VraagRaak meteen samen met u op.
Ingewikkelder probleem?
Bij een ingewikkelder probleem wordt het wijkteam ingeschakeld. Het team bekijkt samen met u wat u zelf nog kunt, wat uw buren, familie of vrienden kunnen bijdragen en of professionele ondersteuning nodig is.
Informatie VraagRaak
Medewerkers van VraagRaak zijn, behalve bij het informatie- en inlooppunt bij De Vloot, ook bereikbaar op andere locaties in de stad, zoals De Vliet, de Hooftzaak en de Voedselbank. Kijk voor de plaatsen en tijden op www.vraagraakmaassluis.nl.