Velazquez in de Galerij


Velazquez in de Galerij

02 september 2015

In Galerij Prins Willem V aan het Buitenhof in Den Haag wordt dit najaar wederom een bijzonder meesterwerk gepresenteerd. Na Caravaggio en Titiaan is het dit keer de beurt aan de befaamde Spaanse schilder Diego Velazquez. Het gaat om het schilderij Portret van Don Diego de Acedo, een bruikleen
uit het Prado in Madrid. Het topstuk is te zien vanaf 1 oktober tot en met 29 november 2015.

Hofschilder

Diego Rodriguez de Silva y Velazquez (1599-1660) was de beroemdste Spaanse schilder van de zeventiende eeuw. Hij was niet alleen een generatiegenoot van Rembrandt, maar had ook een vergelijkbare virtuoze schilderstijl. Als hofschilder van de Spaanse koning Filips IV maakte hij vooral veel
portretten. Bijzonder is de reeks portretten van dwergen en hofnarren, waarvan dit portret van Diego de Acedo misschien wel het allermooiste is.

Kantoorbaan

Aan koninklijke hoven werkten vroeger veel mensen met dwerggroei als narren, vooral aan het Spaanse hof waren zij populair. In hun functie als nar stonden ze buiten de strenge gedragscodes van het hof en konden zij hun omgeving met grappen vermaken. Maar niet Diego de Acedo: hij had een
administratieve functie bij de `Estampa', het kantoor waar koninklijke documenten van een officiele stempel werden voorzien. De boeken en het inktstel op het schilderij verwijzen waarschijnlijk naar zijn werkzaamheden.

Het Portret van Don Diego de Acedo

Diego de Acedo zit buiten op een rots. Hij draagt formele zwarte kleding - met ingeweven ruitpatroon - en een hoed schuin op het hoofd. Het schilderij is trefzeker uitgevoerd in krachtige penseelstreken die goed te volgen zijn. Rond de figuur zijn sporen zichtbaar van aanpassingen aan de
contouren - op een roentgenfoto is bovendien te zien dat de hoed van Acedo een latere toevoeging van de schilder was.

Het Portret van Don Diego de Acedo werd eind jaren dertig geschilderd voor de Torre de la Parada, een zestiende-eeuwse jachtslot dat Filips had laten verbouwen en decoreren met reeksen schilderijen van vooral Vlaamse meesters. Zo kreeg Rubens de opdracht voor maar liefst zestig mythologische
taferelen die hij in een recordtempo met een team van medewerkers uitvoerde. Velazquez' bijdrage bestond uit elf schilderijen, waaronder het tentoongestelde schilderij met nog drie even grote portretten van hofnarren. Vermoedelijk fungeerden ze als bovendeurstukken - dit laatste zou mede een
verklaring kunnen bieden voor het gekozen lage gezichtspunt.

Serie met meesterwerken

Elk najaar wordt in Galerij Prins Willem V een internationaal topstuk uitgelicht. Voorgangers in deze serie meesterwerken waren Een jongen gebeten door een hagedis van Caravaggio uit de National Gallery in Londen en het vorig jaar tentoongestelde Venus verrijst uit de zee (De geboorte van
Venus) uit de National Galleries of Scotland in Edinburgh.

Prinselijke verzameling

Galerij Prins Willem V is een verborgen juweel in het historische centrum van Den Haag. Stadhouder prins Willem V van Oranje-Nassau liet de zaal in 1774 bouwen om er zijn schilderijen tentoon te stellen. De wanden hingen er bomvol, zodat de rijkdom van zijn verzameling goed te zien was. De
Galerij is nu in oude luister hersteld en ruim 150 oude meesters (waaronder Jan Steen, Rubens en Paulus Potter) hangen er weer zij aan zij. Kristallen kroonluchters, zijden wandbespanning en overdadige gordijnen maken de vorstelijke uitstraling compleet.

Praktische informatie

Adres museum:
Galerij Prins Willem V
Buitenhof 33, Den Haag
(Ingang Gevangenpoort)

Openingstijden:
Dinsdag t/m zondag van 12.00 - 17.00 uur

Informatie publiek:
www.galerijprinswillemv.nl