College van Gedeputeerde Staten houdt vaart in Buitenring Parkstad Limburg

Provincie en regio maken werk van de Buitenring Parkstad Limburg. Met het groene licht van de Raad van State in de hand is de afgelopen maanden na de bijna twee jaar vertraagde uitspraak hard gewerkt. En met succes; de eerste wegdelen zijn eerder dan gepland klaar. Uiteraard heeft de wereld niet stilgestaan in die twee jaar en dus heeft het College van Gedeputeerde Staten met de kennis van vandaag een nieuwe planning en begroting moeten maken als gevolg van de uitspraak. Hiermee wordt de vaart in het project gehouden. De gevolgen in tijd en geld zijn verwerkt in een voorstel aan Provinciale Staten dat vrijdag 11 september sonderend wordt besproken in de Statencommissie Mobiliteit en Duurzaamheid en vrijdag 9 oktober ter besluitvorming wordt voorgelegd aan Provinciale Staten.

Dat de vertraging gevolgen heeft voor de totale planning en het budget, was bekend. Gedeputeerde Eric Geurts: "Mijn voorganger Erik Koppe heeft zich volledig ingezet om in het belang van de regio dit moeilijke traject door de Raad van State te leiden. En het is hem gelukt. Om de vaart in het project te houden moeten we nu -met de kennis vandaag- het budget en de planning bij stellen. We willen de gebiedsontwikkeling en daarmee de economische impulsen die de Buitenring voor de regio oplevert zo snel mogelijk effectueren. De komende maanden ga ik samen met de regio die kansen voor de werkgelegenheid in kaart brengen en oppakken."

Scope

Voor Projectdeel A (Aansluiting Avantis wegvak 14b en rotonde) heeft de latere uitspraak van de Raad van State geen gevolgen in tijd. Dit projectdeel was al in uitvoering en wordt uiterlijk op 31 december 2015 opgeleverd en opengesteld. Projectdelen B (wegvak 1b t/m 14a) en C (Aansluiting Nuth wegvak 1a) schuiven wel op in tijd. Projectdeel B wordt opgeleverd op 01 april 2018 en Projectdeel C in 2020/2021.

Klik hier (b, 3 MB) voor een overzichtskaart van de projectdelen.

Geld

Als gevolg van de vertraging heeft zich een aantal veranderende omstandigheden voorgedaan. Het betreft: toekomstig beheer en onderhoud kunstwerken ProRail, veranderde wet- en regelgeving (rode diesel en Eurocodes) en de verschuiving van het worst case scenario van januari naar maart 2015 (in de planning van dit scenario was een uitspraak van de Raad van State in januari 2015 opgenomen).

Deze invloeden van buitenaf, kunnen deels binnen het beschikbare projectbudget worden opgevangen. Het uiteindelijke financiele effect van deze vertraging is een ophoging van het taakstellend budget met EUR 6,24 mln, ook hebben we de risicopotten reeds moeten aanspreken. In de wetenschap dat een majeur en complex project als de Buitenring altijd risico's met zich mee brengt, wil het College van Gedeputeerde Staten hiervoor aanvullend EUR 15 mln reserveren.

Optimale bereikbaarheid

De Buitenring Parkstad Limburg heeft een duidelijk doel: zorgen dat de bereikbaarheid van en binnen de regio Parkstad sterk verbetert. De Buitenring zorgt voor een vlotte verbinding tussen gemeenten in de regio en voor een goede verbinding met nationale en internationale wegen. Daarbij worden bestaande wegen die door woonkernen leiden, ontlast. Dat verbetert de leefbaarheid en verkeersveiligheid. De nieuwe weg zal voor economische en toeristische ontwikkelingen zorgen.

De Buitenring wordt een ringweg rondom de stadsregio Parkstad Limburg, waar de gemeenten Brunssum, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Nuth, Onderbanken en Schinnen deel van uitmaken.

Klik hier (pdf, 1 MB) voor het voorstel aan Provinciale Staten.