Jury kiest 15 plannen voor volgende ronde Onze Nieuwe School
PERSBERICHT
Titel: Jury kiest 15 plannen voor volgende ronde Onze Nieuwe School
In de zoektocht naar nieuwe onderwijsplekken in Amsterdam zijn nog 15 plannen over. Uit 50 pitches en achterliggende plannen koos de jury, geleid door schrijfster en journaliste Aleid Truijens, de in hun ogen beste initiatieven. 15 initiatieven gaan door naar de Incubator, waarin zij komende 5 maanden hun plan met behulp van coaches en begeleiding verder uitwerken. Maatschappelijke denktank Kennisland ontwerpt en organiseert deze Challenge en Incubator, in opdracht van de gemeente Amsterdam.
Tot 15 augustus 2015 had iedere Amsterdammer de mogelijkheid een plan in te dienen voor een nieuw onderwijsinitiatief dat de verwachte leerlingengroei in Amsterdam (deels) kan opvangen. In totaal zijn 124 plannen ingediend, waarvan publiek en jury er 50 nomineerden voor de presentatiedag. Deze initiatiefnemers presenteerden gisteren in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam hun plannen aan de jury. De jury koos de plannen op basis van onder andere inhoudelijke kwaliteit, originaliteit, toegevoegde waarde op het bestaande aanbod en vernieuwend vermogen.
De jury bestond naast Aleid Truijens uit onderwijsvernieuwer Tijl Koenderink, leraar en onderwijscorrespondent Johannes Visser, leerling Meryem Basoglu, hoogleraar onderwijskunde Monique Volman en leraar Michael Idema. Zij zijn zeer enthousiast over het niveau van de onderwijsinitiatieven. De plannen zijn een diverse verzameling van initiatieven in het basis- en voortgezet onderwijs.
Juryvoorzitter Truijens:
“Normaal gesproken zijn er eigenlijk maar een paar smaken als je het aan de bestaande bureaus overlaat. Deze initiatiefnemers hebben laten zien dat als je echt de ruimte geeft, er heel veel creatieve ideeën loskomen. De 15 plannen die nu doorgaan zijn daar een goed voorbeeld van. Het is prachtig dat ze die ruimte krijgen in Amsterdam. Dat zouden meer steden moeten doen!”
De 15 initiatieven gaan door naar de volgende fase: de Incubator (broedkamer). Hierin ontwikkelen de initiatiefnemers hun plannen met behulp van coaches tot volwaardige scholen. Uiteindelijk worden maximaal 4 schoolmakers toegelaten tot de zogenoemde Kraamkamer, waarin zij door de gemeente Amsterdam worden ondersteund om de scholen daadwerkelijk te starten. Deze potentiële scholen worden door een deskundige beoordelingscommissie geselecteerd.
De winnende plannen (in willekeurige volgorde):
#86 Klein Amsterdam - Klein Amsterdam is onconventionele school, doordat het focust op de zogenaamde tussenruimte, waarin school, thuis en de stad samenkomen. De jury prijst dit plan voor de manier waarop zij de ruimte van de school letterlijk en figuurlijk verbreden.
#117 De Latijnse School - Een basisschool volgens het gedachtegoed van Gymnasia, met extra aandacht om uitval op Gymnasia te voorkomen. Een goed doordacht en vernieuwend plan en een echte evolutie van de huidige Latijnse school, aldus de jury.
#15 Laterna Magica - Een school voor leerlingen van 0 tot en met 18 jaar, waarbij nieuwsgierigheid als bron wordt gezien voor leren. De jury ziet dit als een beproefd concept in het primair onderwijs, waar het voortgezet onderwijs veel baat bij zou kunnen hebben.
#56 Via Marzano - Een school voor tieners en pubers van 10 tot 16 jaar. Na zes jaar stromen leerlingen door naar klas 4 of 5 havo, klas 4 of 5 vwo of naar het mbo, niveau 3 en 4. De jury noemt het plan goed doordacht en heeft vertrouwen in het netwerk van de initiatiefnemers.
#84 De Akademia - De Akademia is een brede, multiculturele scholengemeenschap ‘zonder muren’ voor primair en voortgezet onderwijs (vmbo/havo/vwo), waar jonge mensen leren breed, kritisch en creatief te denken. De jury is met name te spreken over de wijze waarop er is nagedacht over het curriculum, de rol van de leraar en de ruimte voor vrije ontwikkeling van de leerling.
#92 Het Forum - Een school waarbij vmbo en mbo samenkomen. De leerlingen stellen met hun mentor en ouders een individuele leerroute vast. Ze volgen basisvakken op hun eigen niveau en werken in kleine gemengde projectgroepen aan verdiepingsprojecten. De jury prijst het plan wegens de combinatie van nuance en vernieuwend vermogen, en de aandacht voor samen leren.
#52 Onze Amsterdamse School - De Amsterdamse school is een oefenplaats voor de echte wereld, waarbij levensecht onderwijs wordt geboden voor ieder kind in Amsterdam, ongeacht afkomst, religie of capaciteiten. De jury is onder de indruk van de onderwijskundige onderbouwing en sterke organisatie.
#69 De Alan Turing School - Deze school biedt onderwijs aan leerlingen van 4 tot en met 18 jaar, op hun eigen tempo en met goede vakdocenten. De school is 50 weken per jaar geopend, van 8 tot 22 uur. De jury ziet dit als een maatschappelijk relevant plan, waarin veel aspecten al goed zijn doordacht en veel aandacht is voor de denkende wereldburger.
#39 Het Kairos College - Dit is een vrije school met een doorlopende leerlijn voor leerlingen van 4 tot en met 18 jaar. De school is opgericht vanuit een ouderinitiatief. Er is veel behoefte aan vrije scholen in Amsterdam en de jury is erg te spreken over de wijze waarop aandacht wordt besteed aan ICT en individuele leerlijnen.
#2 Agora Amsterdam - Een school waarin de vragen van leerlingen centraal staan. De leraar houdt ondertussen in de gaten wat en hoe er geleerd wordt. Het is een voortzetting van een al werkend initiatief in Roermond. De jury roemt de doordachtheid van het plan, waarbij zowel de leerlingen als docenten veel vrijheid krijgen.
#31 De Trampoline - Deze school beoogt de kansen voor leerlingen in Amsterdam Nieuw-West te vergroten, door zowel degelijk kennisonderwijs te geven als vakken die de creativiteit en het denkvermogen stimuleren. De jury is enthousiast over het idealisme en de uitgangspunten van het plan, waaronder meer onderwijstijd.
#62 Een VMBO voor jongens - Een VMBO-school afgestemd op het ontwikkelingstempo, de interesses, de talenten en de beweeglijkheid van (vooral) jongens. Leerlingen worden meer betrokken bij de buurt en de buurt meer bij de school. De jury ziet dit als een grensverleggend idee, waarbij rekening gehouden wordt met de specifieke onderwijsbehoeften van jongens.
#41 Het atelier is het hart van de school - Op deze school staat het atelier centraal waardoor leerlingen een andere manier van werken en leren ontwikkelen. De jury vindt dit een interessant plan, door de grote aandacht voor motivatie van en samenwerking tussen leerlingen.
#108 Een onderwijsgemeenschap van en voor 0-18 jaar - Een school voor kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar. De onderwijsgemeenschap bestaat uit scholen voor verschillende leeftijdsfasen, aansluitend op de ontwikkelingsmogelijkheden van kinderen en jongeren, zonder de bestaande selectieve drempels. De jury is positief over de mate waarin er aandacht wordt besteed aan samen leren en ongelijkheid binnen het onderwijs.
#78 School for Excellence Amsterdam - Een school gericht op alle leerlingen van 4 tot 18 jaar. Er wordt een goede balans aangeboden tussen een basiscurriculum en een persoonlijke ontdekkingsroute, waardoor leerlingen alle tools in handen krijgen om levensvragen te beantwoorden en dromen waar te maken. Een ambitieus en baanbrekend plan, waarbij er aandacht is voor de unieke talenten van leerlingen, aldus de jury.