Universiteit van de 21ste eeuw centraal tijdens Opening Academisch Jaar

Universiteit van de 21ste eeuw centraal tijdens Opening Academisch Jaar

1 september 2015

De Universiteit van Amsterdam vierde op maandag 31 augustus de Opening Academisch Jaar 2015-2016. Diverse sprekers gaven hun visie op het thema `De universiteit in de 21e eeuw'.

Dymph van den Boom, waarnemend voorzitter van het College van Bestuur en rector magnificus, sprak over het hervormingsvraagstuk waar de academische wereld voor staat. Hoe om te gaan met enerzijds de verwachtingen van de maatschappij en anderzijds de verwachtingen van studenten en medewerkers over de rol van universiteiten en de wijze waarop zij georganiseerd zijn en rekenschap moeten geven van hun handelen? De waarnemend voorzitter riep op niet vast te houden aan het verleden, maar vooruit te kijken, naar de universiteit van de 21e eeuw. Hiermee introduceerde zij het thema van de bijeenkomst.

Universiteit van de 21e eeuw

Geoffrey Boulton, emeritus hoogleraar aan de Universiteit van Edinburgh, gaf zijn visie op de rol van de universiteit in de 21e eeuw. Boulton is van mening dat in het onderwijs de nadruk moet liggen op Bildung en dat onderzoeksuniversiteiten kennis moeten genereren, maar niet verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor economische innovatie.

Aansluitend reageerden filosoof en natuurkundige Bas Haring en filosoof Peter-Paul Verbeek op de visie van Boulton. Haring gaf aan dat de rol van universiteiten zowel ligt in het generen van nieuwe en nuttige kennis als in het stimuleren van studenten om te reflecteren op de betekenis van nuttige kennis. Verbeek besprak de relatie tussen universiteit, innovatie en maatschappij en de grote betekenis van academische vrijheid daarin.

Michiel Tolman, alumnus Internationale betrekkingen, en Merel van Geel, bachelorstudent Rechtsgeleerdheid, verzorgden de afsluiting. Beiden zijn initiatiefnemer van de Bildung Academie die volgende week haar deuren opent. Tolman en Van Geelen gaven hun visie op academische ontwikkeling.

Gepubliceerd door Universiteit van Amsterdam