Team Vlisco wint New Business Challenge Ghana 2015

Gepubliceerd op: 1 september 2015 | Gewijzigd op: 1 september 2015

Op vrijdag 14 augustus vond de officiele afsluiting van de New Business Challenge Ghana 2015 (NBCG) plaats in Accra. Vlisco won met de case voor het ontwikkelen van nieuwe business voor zijn modemerk Woodin.

Het gemixte team van Ghanese en Nederlandse deelnemers won met een slimme oplossing die het mogelijk maakt het merk Woodin uit te breiden, passend bij de Ghanese cultuur. Zij bedachten een interieurdesignoplossing voor een inspiratiestore, waar de klant 'gepersonaliseerde' kleding aanschaft en deze completeert met duurzame accessoires.

Innovatie

"Het winnende team presenteerde een businesscase die duurzaam is en tegelijkertijd voldoet aan onze bedrijfsstrategische en financiele randvoorwaarden," vertelt Rudolf van Gompel, executive director Group Retail bij Vlisco. "Innovatie voerde bij hen de boventoon. Relevante oplossingen bieden voor afvalmateriaal, een vernieuwend winkelconcept neerzetten en dit alles met behoud van onze winstdoelstellingen, maakten van dit team de terechte winnaar. De leden van onze executive board heeft deze businesscase nader bekeken en zal vervolgens besluiten over de implementatie ervan."

Mixing is winning

De studenten hebben even mogen proeven aan het echte bedrijfsleven. Nathalie van Haaren (24), afgestudeerd University College Utrecht & Msc. Business Management aan de University College London, licht toe: "Door deze challenge hebben we aan een businesscase van een echt bedrijf gewerkt waar ze daadwerkelijk wat aan hebben. Anders dan tijdens de studie, waar het vaak vrij theoretisch blijft. De mix in de teams van Ghanese en Nederlandse studenten leidde tot een optimale kennisuitwisseling. Zo kwamen we tot een innovatieve oplossing die we niet enkel met een Nederlands of Ghanees team hadden kunnen bedenken." Kijk op de website van Business Challenge Ghana voor alle businesscases en de oplossingen van de studenten.

Ontroerend goed

Er was ook oprechte ontroering te bespeuren bij de Nederlandse deelnemers op weg terug naar huis. Afrika heeft zoveel meer te bieden dan de media voorspiegelen. Het is met recht een emerging market, en daar zijn de businesskansen dan ook naar. Bovendien hebben de studenten een band voor het leven waardoor de kans groot is dat ze elkaar, ook zakelijk, nog wel eens opzoeken. "NBCG is een concreet en succesvol voorbeeld van de inzet van de Nederlandse overheid om via betrokkenheid van de private sector de overgang van 'aid to trade' in Ghana vorm te geven," vertelt ambassadeur Hans Docter. "Ghana kent ontelbaar veel jonge ondernemers. Fantastisch om te zien hoe Nederlandse en Ghanese studenten samen aan de slag zijn gegaan om de bedrijvigheid in Ghana, en die tussen onze 2 landen, te stimuleren."

Unieke challenge

Het unieke aan de NBCG is dat de Nederlandse en Ghanese kandidaten in gelijkwaardige en gemixte teams 2 maanden aan businesscases hebben gewerkt van de deelnemende bedrijven Vlisco, Witteveen+Bos, Susteq, Spaans Babcock en Staedler Renewable Energy. Studiereizen naar Nederland en naar Ghana maakten deel uit van het programma. NBCG draagt bij aan de door minister Ploumen geformuleerde doelstellingen voor hulp, handel en investeringen in ontwikkelingslanden. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft de NBCG voor het tweede jaar op rij geinitieerd. SustainableMotion voert de challenge in samenwerking met de partners GNBCC en Crosswise Works.

Download:

* New Business Challenge Ghana

PDF document | 974,89 KB

Flyer over de New Business Challenge 2015. Voor ondernemende en ambitieuze hbo-/wo-studenten of recentelijk afgestudeerden die op zoek willen gaan naar nieuwe, duurzame en innovatieve handelsmogelijkheden met Ghana.

Zie het origineel.