`Goedkope heftruckopleidingen gevaarlijk'

31-08-2015 Steeds meer Nederlanders proberen hun rijvaardigheden in en om het magazijn bij te spijkeren door het volgen van goedkope, snelle heftruckopleidingen die uiteindelijk duurkoop blijken te zijn. Deze gevaarlijke trend constateert verladersorganisatie EVO, die daarom wil dat uitzendbureaus en het UWV werkzoekenden verwijzen naar opleiders die aan belangrijke veiligheidscriteria voldoen.

Nederland telt ruim 100.000 bedrijven met een magazijn. Van de groothandelaar in verf tot het Europese distributiecentrum van een lampenfabrikant. In deze magazijnen werken ruim 210.000 reach- en heftruckchauffeurs en nog eens duizenden collega-magazijnmedewerkers zoals orderpickers.

Opleidingen

Vanwege de steeds grotere vraag naar heftruckchauffeurs, volgen steeds meer werkzoekenden een heftruckcursus. Omdat zij deze opleidingen zelf moeten betalen, zoeken veel mensen de goedkoopste opleiding. Opleiders lokken mensen met termen als `veiligheid voorop' en `goedkoop en lekker snel'. EVO, belangenbehartiger van 15.000 handels- en productiebedrijven, waarschuwt echter dat deze opleidingen de veiligheid niet bevorderen. Daarom vraagt EVO uitzendbureaus en het UWV vandaag om alleen nog maar opleidingen aan te raden die aan de juiste criteria, zoals voldoende tijd en maximaal twee chauffeurs per heftruck, voldoen.

Ongevallen

Jaarlijks vinden er 1500 bedrijfsongevallen plaats met heftrucks - waarvan gemiddeld zeven met dodelijke afloop. Tachtig procent van deze ongevallen wordt veroorzaakt door menselijke fouten. Het aanrijden van een voetganger komt het meest voor, gevolgd door een medewerker die op de heftruckvork staat en gelift wordt of `even meerijdt' en van de heftruck af valt. EVO stelt dat alleen door het continue op peil houden van hun vaardigheden, heftruckchauffeurs, orderpickers en logistiek managers veilig veilig en efficient in het magazijn kunnen werken.