Huwelijksaangifte doen niet meer nodig
Vanaf 1 september 2015 doet u geen huwelijksaangifte of aangifte van geregistreerd partnerschap meer, maar maakt u een melding van uw voorgenomen huwelijk.
Dit doet u persoonlijk of schriftelijk bij de gemeente waar u gaat trouwen of het geregistreerd partnerschap aangaat. U hoeft niet langer in de woonplaats van een van beide partners in ondertrouw te gaan. De akte van huwelijksaangifte vervalt hiermee, daarvoor in de plaats komt een
meldingsformulier.
Geldigheidsduur
Wanneer u schriftelijk melding wilt doen stuurt u het formulier met een kopie van uw geldige legitimatiebewijs naar het gemeentehuis. De datum van ontvangst is dan de ingangsdatum van de melding. De melding moet minstens twee weken en maximaal een jaar voor de trouw- of geregistreerd
partnerschapsdatum gedaan zijn. Wacht u na de melding langer dan 1 jaar met trouwen of geregistreerd partnerschap? Dan moet u opnieuw melding van uw voornemen doen.
Aanvullende documenten
Bent u in het buitenland geboren, heeft u in het buitenland gewoond en/of bezit u niet de Nederlandse nationaliteit? Neem dan contact op met afdeling Publieksdiensten, Team Publieksbalie van onze gemeente, telefoonnummer 140 43. Wij kunnen u dan goed informeren over de documenten die u
eventueel verder nog nodig heeft.
U kunt op onze website melding van uw voorgenomen huwelijk of partnerschap doen.