'Onderzoek noodzaak ruimere bevoegdheden AIVD'


* MKB >
* Nieuws >
* Nieuwsbericht

'Onderzoek noodzaak ruimere bevoegdheden AIVD'

01 september 2015
'Onderzoek noodzaak ruimere bevoegdheden AIVD'

VNO-NCW en MKB-Nederland roepen minister Plasterk op om te onderzoeken of de voorgestelde uitbreiding van de bevoegdheden van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, zoals de AIVD, noodzakelijk en effectief is. Zij betwijfelen of dit in alle gevallen noodzakelijk en proportioneel is. De
risico's en kosten voor bedrijven, als gevolg van zijn wetsvoorstel, moeten ook zoveel mogelijk worden beperkt, stellen de ondernemingsorganisaties.

Nationale veiligheid is overheidstaak
De kosten van het wetsvoorstel Wet op de Inlichtingen- en veiligheidsdiensten (WIV) worden volgens VNO-NCW en MKB-Nederland vrijwel volledig bij het bedrijfsleven gelegd. Via ruim geformuleerde wetteksten kunnen inlichtingen- en veiligheidsdiensten alle kostbare medewerking van bedrijven
claimen, zonder daar dekkende financiele compensatie tegenover te stellen. De ondernemingsorganisaties dringen er bij minister Plasterk van Binnenlandse Zaken op aan om via een bedrijfseffectentoets de lasten voor het bedrijfsleven te laten berekenen, voordat hij zijn wetsvoorstel naar de
Ministerraad stuurt.
VNO-NCW en MKB-Nederland vinden overigens dat bescherming van de nationale veiligheid bij uitstek een overheidstaak. De kosten van uitvoering van deze wet moet de overheid nemen. Het te snel inzetten van verregaande bijzondere bevoegdheden kan daarmee worden voorkomen, stellen zij.

Bedrijven gedwongen strafbaar te handelen
De wet geeft de 'diensten' nieuwe bevoegdheden om bepaalde technische 'voorzieningen' aan te brengen. Zo kunnen systemen van bijvoorbeeld telecomaanbieders worden aangepast, waardoor bedrijven buiten hun wil en buiten hun macht mogelijk strafbaar handelen op het gebied van privacy of
cybersecurity.
En als deze 'voorzieningen' worden misbruikt, kan de betrokken aanbieder als schuldige worden aangemerkt met alle wettelijke gevolgen (aansprakelijkheid of vervolging) van dien. Volgens VNO-NCW en MKB-Nederland is dat een groot risico. Want zelf als de aanbieder hiervan op de hoogte is, kan
hij zich niet effectief verdedigen vanwege de geheimhoudingsplicht.
Het verplicht meewerken aan ontsleuteling van communicatiegegevens brengt aanbieders eveneens in direct conflict met de privacy- en cybersecurityzorgplicht. Het kan daarbij leiden tot netwerkuitval, met opnieuw alle consequenties van dien voor de bedrijven.

Weglekken bedrijfsvertrouwelijke informatie
Een ander groot probleem dat de ondernemingsorganisaties voorzien, is dat afgetapte informatie volgens de nieuwe wetgeving aan derden, zoals andere (buitenlandse) inlichtingendiensten, kan worden doorgegeven. Het risico bestaat dat bedrijfsvertrouwelijke informatie, waaronder voor Nederland
economisch waardevolle intellectuele eigendom, hierdoor weglekt.
VNO-NCW en MKB-Nederland zijn ook bezorgd over effecten van deze wet op het Nederlandse investeringsklimaat, in het bijzonder voor de internettechnologiesector, dat van groot belang is voor onze economie. Volgens de ondernemingsorganisaties moet dat ook worden onderzocht.