Geef elkaar de ruimte op de singels
dinsdag 1 september 2015
* [IMG]
De Van Heutszsingel, Van der Lelysingel en de Van der Thijnensingel in Coevorden hebben een nieuwe inrichting gekregen. Aanwonenden, inwoners en bezoekers geven aan dat de straten enorm zijn opgeknapt en dat ze tevreden zijn over de mooie uitstraling die de singels nu hebben. Toch horen we ook
kritiek. Die spitst zich toe op het 30 km/uur gebied ter hoogte van de Gansehof en de Paul Krugerschool. Wat is er aan de hand?
Het gebied tussen de Gansehof en de school is ingericht als een zogenaamde 'gedeelde ruimte': een plek waar het prettig is te verblijven en de auto minder dominant aanwezig is. Daarom ontbreekt er belijning, bebording en een duidelijke aanduiding van rijbanen, fietsstroken en voetpaden. "De
gedachte is dat alle weggebruikers even belangrijk zijn en dat de samenleving geen borden en markeringen nodig heeft die ons precies vertellen hoe we ons moe- Geef elkaar de ruimte op de singels! ten gedragen. Dat kunnen we als samenleving, zeker op deze kleine schaal, prima zelf", legt
wethouder Jeroen Huizing uit. Desondanks zijn er weggebruikers die zich onveilig of onzeker voelen in deze nieuwe verkeerssituatie. Huizing: "Verkeersonveilig en chaotische toestanden, hoor ik wel eens".
Minder ongevallen, minder ernstig
Hoewel steeds meer gebieden in steden en dorpen in Nederland volgens het principe van gedeelde ruimte worden ingericht, is het nieuw in Coevorden. "Het is wennen, zo'n gedeelde ruimte waar niet alles geregeld wordt met borden of afgebakende voet-, fiets- en rijbanen", beaamt Huizing. "Maar
juist door het ontbreken hiervan, gaan weggebruikers beter op elkaar letten, uitkijken en oogcontact maken. Dat maakt dat automobilisten hun verantwoordelijkheid nemen en hun snelheid aanpassen. De ervaring met dit soort verkeerregelluwe gebieden is dat het aantal verkeersongevallen juist
daalt en als er zich dan toch een verkeersongeval voordoet, de afloop vanwege de lagere snelheid minder ernstig is."
Zebrapad
"Wij hebben er wel voor gekozen een aantal obstakels zoals bloembakken en fietsenrekken te plaatsen en ook om een zebrapad aan te leggen", aldus Huizing. "We kregen signalen dat met name de schoolkinderen zich onveilig voelden bij het oversteken. Vandaar dat we een zebrapad hebben aangelegd
bij de school. En er komt een zogenaamde Juliepaal om ook onbekenden erop te attenderen dat er een school in het gebied staat."
Voorrang voor verkeer van rechts
Maar gelden er dan helemaal geen verkeersregels? "Absoluut wel", zegt Huizing. "Er is in Nederland een basisregel in het verkeer en dat is dat een bestuurder van rechts voorrang heeft. Die geldt ook hier. Maar waarom zou je als automobilist niet af en toe een fietser of voetganger voor laten
gaan? Met een beetje begrip en respect voor elkaar wordt het de mooie plek die we er met elkaar van willen maken!"