Gemeente Den Helder intensiveert bestrijding van woon- en adresfraude
Het huidige kabinet heeft fraudebestrijding hoge prioriteit gegeven. In de nota `Rijksbrede Aanpak Fraude' wordt het tegengaan van woon- en adresfraude als een belangrijk onderdeel van de algehele fraudebestrijding beschouwd. Ook de gemeente Den Helder bindt de strijd aan met deze vorm van
fraude en misbruik.
Misbruik via Basisregistratie Personen
Fraude binnen de Basisregistratie Personen (BRP) blijkt vaak de basis te zijn voor allerlei vormen van fraude, zoals onder andere het onrechtmatig aanvragen van uitkeringen, toeslagen, kinderbijslag en studiefinanciering. Het kan ook een voorbode zijn van mensenhandel en diverse vormen van
uitbuiting. Hoewel aan het inschrijven bij een gemeente regels zijn gebonden, zoals bijvoorbeeld het tonen van een legitimatie of huurcontract, kan men na inschrijving in de BRP een Burgerservicenummer en een DigiD aanvragen om vervolgens andere vormen van criminaliteit te ontplooien. Kortom:
door het misbruik maken van inschrijving via de BRP is het mogelijk om woon- en adresfraude in diverse vormen te plegen.
Gemeentelijke projectgroep
In opdracht van burgemeester Koen Schuiling is een gemeentelijke projectgroep samengesteld die - samen met onder andere de Politie en Woningstichting Den Helder - invulling gaat geven aan een plan van aanpak op basis waarvan woon-en adresfraude nog effectiever kan worden bestreden.
Aandachtspunt hierbij zal ook zijn het beter op elkaar afstemmen van zowel interne als externe informatiestromen, waardoor de genoemde vormen van fraude sneller aan het licht komen.
Extern valt hierbij te denken aan informatie-uitwisseling met onder andere de Belastingdienst (toeslagen), DUO (studiefinanciering), IND (vreemdelingen) en het UWV (uitkeringen).
Vooruitlopend op deze intensivering van de bestrijding van woon- en adresfraude zijn inmiddels ook al toezichthoudende taken in het kader van het BRP aan meerdere medewerkers van de gemeente toegewezen.