Afmeren riviercruiseschepen


Het college van B&W heeft o.a. op verzoek van de gemeenteraad een intern onderzoek ingesteld naar de economische effecten van het afmeren van riviercruiseschepen aan de buitenzijde van de haven van Volendam. Tegelijkertijd heeft een onderzoek plaatsgevonden naar de maatregelen die nodig zijn
om een duurzaam veilige afmeerconstructie voor de grote cruiseschepen, waaronder een goede bereikbaarheid door hulpdiensten, te realiseren.

De economische meerwaarde blijkt gering te zijn en weegt niet op tegen de gesignaleerde overlast, waaronder de forse beperking van het uitzicht en de beleving van het water vanaf de dijk. Er bestaat niet langer een maatschappelijk draagvlak voor de cruiseschepen.

Vanuit beleid en mogelijke economische spin-off wil het college zich meer richten op de charter- en pleziervaart. Hiervoor heeft de gemeente duurzame investeringen gedaan in de haven van Volendam, wat er in geresulteerd heeft dat onze haven nu de blauwe vlag mag voeren.
Als we ervoor kunnen zorgen dat wij als gemeente weer interessant voor deze doelgroep zijn en deze doelgroep aantrekken, kan dit economisch een heel interessant alternatief zijn voor de riviercruisevaart. Waarbij tevens het historisch karakter van deze charterschepen beter aansluit bij het
gewenste traditionele karakter van de haven, zoals ook verwoord is in de concept toeristische visie. Het wijdse uitzicht op het open water van de Gouwzee is ook onderdeel van deze visie.

Behalve het intern onderzoek naar de economische betekenis is, zoals gesteld, ook aan de hulpdiensten verzocht advies uit te brengen over de veiligheidsaspecten. Om een duurzaam veilige aanmeerplaats voor de lange termijn voor de riviercruisevaart te realiseren en ten behoeve van een adequate
bestrijding van eventuele calamiteiten, dienen volgens het advies enkele ingrijpende en kostbare maatregelen te worden uitgevoerd.
Gelet op de eerder aangehaalde geringe economische betekenis wenst het college geen voorstellen te doen aan de gemeenteraad om specifiek hiervoor grote investeringen te doen.

Uiterlijk 1 januari 2016 mogen cruiseschepen niet meer afmeren aan de buitensteiger. Besloten is dat hier met onmiddellijke ingang niet meer dan een schip afgemeerd mag liggen. Tevens worden per onmiddellijk geen nieuwe reserveringen meer aangenomen.

Het college van B&W staat wel positief tegenover particuliere initiatieven waarbij alternatieven worden aangereikt, die - naar verwacht mag worden - wel kunnen rekenen op maatschappelijk draagvlak en ook overigens tegemoet komen aan de hiervoor opgesomde bezwaren en passen binnen het beleid.