Klachtbehandeling AIVD en MIVD moet wel onafhankelijk blijven
28 augustus 2015
Foto van iemand die een brief schrijft
Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, vindt het onverantwoord de Commissie van Toezicht op Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) verantwoordelijk te maken voor de klachtbehandeling over de AIVD en MIVD. Hij reageert hiermee op het conceptwetsvoorstel Wet op de Inlichtingen- en
veiligheidsdienst van minister Plasterk, dat de inlichtingendiensten meer bevoegdheden geeft. In een brief wijst Van Zutphen de minister op het risico dat de klachtbehandeling in het wetsvoorstel niet onafhankelijk en onpartijdig is. Dit terwijl het verruimen van de bevoegdheden van de AIVD en
MIVD juist vraagt om meer onafhankelijke rechtsbescherming.
Op dit moment is het zo geregeld dat mensen een klacht over de AIVD en MIVD kunnen indienen bij de verantwoordelijke minister. Toezichthouder CTIVD adviseert de minister over deze klachten. Dit is de eerstelijns klachtbehandeling. Is de indiener van de klacht het niet eens met de uitkomst van
de klachtbehandeling, dan kan deze terecht bij de Nationale ombudsman. Dit is de tweedelijns klachtbehandeling. Het concept wetsvoorstel wil de tweedelijns klachtbehandeling weghalen bij de ombudsman en beleggen bij de CTIVD. De CTIVD zou dan klachten gaan behandelen naast zijn
toezichthoudende taken. Onverantwoord, vindt de ombudsman. Mensen moeten niet terecht komen bij een klachtbehandelaar die verbonden is met de toezichthouder. Men ziet dan feitelijk een organisatie, met een naam, gevestigd in een bedrijfspand. Het verwijt dat 'de slager zijn eigen vlees keurt'
ligt in de lijn der verwachtingen.
De ombudsman wil dat de mensen de waarborg krijgen dat de klachtbehandeling op een objectieve manier gebeurt door een volledig onafhankelijk en onpartijdig instituut. Hij adviseert minister Plasterk dan ook de klachtbehandeling zo te regelen dat deze daadwerkelijk en zichtbaar gescheiden
plaatsvindt van het toezicht.
Onderwerpen: