Verkenning eenrichtingsverkeer havens Edam
Het college van B&W heeft een verkenning laten uitvoeren naar de mogelijkheden voor het aanpassen van de verkeerscirculatie in het centrum van Edam door middel van het invoeren van eenrichtingsverkeer. Door bewoners van het centrum van Edam worden geregeld klachten geuit over de
verkeerscirculatie binnen de historische kern. Deze klachten komen voort uit het feit dat veel straten die tweerichtingsverkeer kennen krap zijn. Dit leidt tot situaties waarbij automobilisten en/of vrachtwagenchauffeurs tegenover elkaar komen te staan waarbij dan een van de weggebruikers
achteruit moet rijden totdat er ruimte ontstaat om te passeren. U kunt hier het rapport 'Verkenning eenrichtingsverkeer Havens Edam' vinden.
Contactcommissie Edam
De verkeerssituaties die voorkomen in het centrum van Edam zijn, naast de meldingen van bewoners van het centrum, beschreven door de leden van de contactcommissie Edam. Met deze commissie, bestaande uit belangenvertegenwoordigers van onder andere bewoners, ondernemers, horeca, seniorenraad,
VVV en de Vereniging Oud Edam, wordt op regelmatige basis overleg gepleegd over de verkeerssituatie in Edam. Vanuit deze commissie is het verzoek neergelegd om de verkeerscirculatie in het historische centrum eens grondig te analyseren en de mogelijkheid te onderzoeken om met het invoeren van
eenrichtingsverkeer de beschreven problematiek weg te nemen. De contactcommissie is actief betrokken geweest bij het opstellen van de onderzoeksvraag en de kaders van het onderzoek.
Conclusies verkenning
Uitgaande van de gestelde doelen blijkt het instellen van eenrichtingsverkeer niet zonder meer positief uit te pakken. Op elk van de doelen treedt eerder een verschuiving dan een oplossing voor de gestelde problematiek op. Het invoeren van eenrichtingsverkeer zal weinig effect hebben op de
verkeersdruk op de Havens. Er wordt een kleine verschuiving verwacht van verkeersintensiteit vanaf de Havens naar de tussenliggende dwarsstraten. De problemen op het gebied van passeermogelijkheden verschuiven eveneens naar de dwarsstraten, alhoewel de kans op conflicten vermindert aangezien
de lage verkeersintensiteit en de korte lengte van de dwarsstraten. De verkeersveiligheid zal verbeteren aangezien de verkeerssituatie op de havens simpeler wordt, maar een te verwachte toename in verkeerssnelheid heeft daarentegen weer een negatief effect op de verkeersveiligheid.
De algemene conclusie van de verkenning luidt: `Vanuit verkeerskundig oogpunt is het invoeren van eenrichtingsverkeer een te grove maatregel om de benoemde knelpunten op te lossen en de gestelde doelen te behalen'.
Het college heeft de conclusies van het rapport overgenomen en zal niet overgaan tot het invoeren van eenrichtingsverkeer in het centrum van Edam. Alternatieve oplossingen voor de genoemde knelpunten in de verkeerscirculatie in Edam worden nader onderzocht.