Speels online leerplatform wint Deans' Challenge
Een online platform met leerzame en sociale uitdagingen ter voorbereiding op de veranderende arbeidsmarkt. Met dat idee won het team Piece of Skill op 27 augustus de Dean's Challenge. In deze wedstrijd bedenken studenten oplossingen voor mondiale zorgen, geselecteerd door decanen van de Universiteit Leiden.
Kloof dichten tussen hoger onderwijs en arbeidsmarkt
De winnende studenten Wieke van der Ploeg, Ines Kaljee en Jody van der Ploeg
De winnende studenten Wieke van der Ploeg, Ines Kaljee en Jody van der Ploeg
Piece of Skill is een online platform waarmee studenten en afgestudeerden op een speelse en uitdagende manier belangrijke '21st century skills' ontwikkelen. Zoals: heel kritisch en ondernemend zijn en zeer flexibel samenwerken. De studenten Ines Kaljee, Wieke van der Ploeg en Jody van der Ploeg bedachten een aanpak op de `challenge' van de Faculteit Sociale Wetenschappen: hoe ontwikkelen we in het hoger onderwijs vaardigheden die passen bij deze tijd? Het platform, in de vorm van een app, website en boeken, biedt leerzame en speelse opdrachten en een ontmoetingsplaats voor sociale contacten. Want dat zijn de voorwaarden die studenten en afgestudeerden triggeren om te blijven leren, zo menen de studenten.
Wervelende presentatie
In de finale van deze eerste Deans' Challenge presenteerden zes finalisten hun plannen op het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het team Piece of Skill had naast het beste idee ook de meest wervelende presentatie en dat werd beloond. De jury, bestaande uit Willem te Beest (vicevoorzitter college van bestuur Universiteit Leiden), Jeroen Verheul (ministerie van Buitenlandse Zaken) en Caroline Kroon (DataOpeners), prees de drie studenten om hun consistente plan, creativiteit en praktische uitvoerbaarheid. `De drive spatte van jullie presentatie af', aldus juryvoorzitter Verheul.
Aan de slag met de plannen
Het team wil het concept voor het platform verder uitwerken. `We zijn nu enorm gemotiveerd geworden om hier iets mee te doen', aldus Ines Kaljee, student Internationale Betrekkingen. Waar mogelijk gaat de universiteit de studenten ondersteunen bij de uitwerking van de plannen, beloofde Ivo de Nooijer, directeur van LURIS en een van de initiatiefnemers van de wedstrijd.
Alle finalisten van de Dean's Challenge
Alle finalisten van de Dean's Challenge
Veiliger drinkwater dankzij sociale media
Dat aanbod geldt ook voor de andere vijf finalisten. De meeste teams kozen voor interactieve online oplossingen. Zo zetten de studenten van het project Citywater sociale media in voor veiliger drinkwater. De studenten willen vooral burgers in ontwikkelingslanden aanmoedigen om via sociale media gegevens over drinkwater te delen zodat de overheid onder druk wordt gezet om in te grijpen. Juryvoorzitter Verheul van Buitenlandse Zaken reageerde enthousiast en wil de studenten in contact brengen met 'waterambtenaren' van Buitenlandse Zaken. Want dat is precies de opzet van de Dean's Challenge: mondiale problemen aanpakken door gebruikmaken van collectieve ideeen en mensen met elkaar verbinden.
Lees meer over alle zes Dean's Challenges en oplossingen van de finalisten.
De Dean's Challenge
| | De Dean's Challenge is een initiatief van het Centre for Innovation en Leiden University Research and Innovation Services (LURIS). Door globalisering komen we voor nieuwe uitdagingen te staan, zoals de opwarming van de aarde en vluchtelingenmigratie. Tijdens de Deans' Challenge | | | | worden studenten uitgedaagd om na te denken over zes specifieke hedendaagse dilemma's en met mogelijke oplossingen te komen. De decanen van de verschillende faculteiten bedachten deze uitdagingen die in lijn zijn met de zes thema's van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de | | | | Verenigde Naties. (27 augustus 2015)