Start van het nieuwe onderwijsjaar


Start van het nieuwe onderwijsjaar

27 augustus 2015

Donderdagochtend 27 augustus 2015. 350 kersverse geneeskundestudenten lopen gespannen via de hoofdingang van VUmc naar de Amstelzaal. Vandaag starten zij en wij met een nieuwe opleiding. Want VUmc werkt aan de toekomstige leiders in de zorg.

Toekomstgericht
De nieuwe opleiding is een herziening van het bestaande bachelor- en mastercurriculum. De zorg is sterk aan het veranderen. Artsen krijgen steeds meer te maken met een oudere patientengroep waarbij meerdere chronische ziektes naast elkaar spelen. De zorgbehoefte is niet alleen medisch, maar
gaat ook over zo goed mogelijk, met de beperkingen die er zijn, kunnen deelnemen aan het leven. Samenwerken in multidisciplinair verband wordt steeds belangrijker. De patient staat centraal en de zorg wordt op maat aangeboden en het liefst in de eigen omgeving.

Kennisbaak en wetenschappelijke onderbouwing
De arts is een kennisbaak en kan complexe medische vraagstukken analyseren en de oplossing wetenschappelijk onderbouwen. Hij kan zijn kennis delen met andere professionals in de zorg om samen een passend behandelplan op te stellen en kan de patient uitleggen wat hij of zij mankeert, wat de
behandeling inhoudt en wat de patient van de behandeling kan verwachten. Kennis en de wetenschappelijke onderbouwing daarvan staat in de bachelor en uiteraard ook in de masteropleiding centraal.

De patient centraal
In de masteropleiding wordt er samen met de STZ ziekenhuizen (Samenwerkende Topklinische opleidingsZiekenhuizen) een onderwijsmodule ontwikkeld waarbij het aspect 'de patient centraal' aandacht krijgt. Het gaat om patienten met veelvoorkomende chronische aandoeningen. Vaak bepaalt niet zozeer
de aandoening, maar meer de patientkenmerken (bijv. laag- of hoogopgeleid, geletterdheid)en de context (gezinsverband of alleen en eenzaam) voor welke behandeling gekozen kan worden en zal aanslaan. In masterjaar 1 en 2 zullen daarom studenten een aantal patienten gedurende langere tijd in de
eigen leefomgeving volgen.

Keuzes maken
Er bestaan vele specialisaties binnen de geneeskunde. Voor elk wat wils en van belang is dat de student tijdig de keuze krijgt om onderwijs te volgen wat past bij zijn interesse. Daarom wordt er een minor van september tot februari in het derde bachelorjaar aangeboden. De leerlijn
professionele ontwikkeling heeft een nieuw portfolio ontwikkeld, waarin de student en zijn tutor aandacht kan besteden aan de kwaliteiten en de interesses van de student. Loopbaanorientatie en beroepskeuze maken deel uit van het portfolio om de student op zijn toekomst voor te bereiden.

Het jaar van de tutor
Onze studenten hebben gedurende langere tijd, van een half jaar in de bacheloropleiding tot twee jaar in de master een persoonlijke tutor. Om de tutoren nog beter op hun taken voor te bereiden gaan we met de tutoren in gesprek over de begeleiding van de studenten en welke trainingen ze graag
nog zouden willen volgen.

bron: Origineel