Mobile health in de praktijk: hartpatienten LUMC meten thuis
Mobile health in de praktijk: hartpatienten LUMC meten thuis
26 augustus 2015 | NIEUWSBERICHT
LUMC-patienten die een hartinfarct hebben gehad, gaan thuis zelf hun bloeddruk en gewicht meten. Ze gaan dat doen met behulp van `The Box': een doos met daarin een weegschaal, bloeddrukmeter en zelfs een ECG-apparaatje om een hartfilmpje te maken. De afdeling Hartziekten geeft deze doos met thuismeetapparatuur mee in het kader van een proef. De eerste patient heeft inmiddels met doos het ziekenhuis verlaten.
Roderick Treskes (midden) met 'The Box'Roderick Treskes, promovendus op de afdeling Hartziekten in het LUMC, startte het project onder leiding van professor Martin Jan Schalij, hoofd van de afdeling Hartziekten. "Met het oog op het almaar groeiende aanbod van slimme wearables voor de zorg, lijkt het ons relevant om te onderzoeken op welke manier we deze apparaten kunnen inzetten voor patienten."
Gezonde levensstijl
Patienten komen na een infarct 4 keer per jaar terug naar het LUMC voor een ECG (elektrocardiogram, een hartritme-filmpje) en 2 keer per jaar voor een echo van het hart. Treskes legt uit dat binnen zo'n revalidatietraject een gezonde levensstijl centraal staat. "Hoe beter een patient zich hier aan houdt, hoe beter het over het algemeen met hem of haar gaat na een hartinfarct. Door patienten met thuismeetapparatuur uit te rusten, willen we onderzoeken in hoeverre het dagelijks geconfronteerd worden met deze meetwaarden, invloed heeft op hun gedrag."
Meer inzicht
De afdeling hartziekten hoopt met de gegevens zowel de patienten als de artsen meer inzicht te geven in belangrijke gezondheidsfactoren, zoals de bloeddruk. Meer resultaten kunnen artsen en patienten helpen belangrijke aandoeningen eerder te herkennen. Daarbij kan The Box bijdragen aan betere en veiligere zorg.
Digitaal spreekuur
Bij The Box hoort het digitaal spreekuur. In plaats van naar het ziekenhuis te komen, wordt met patienten gesproken via een videoverbinding. Dit scheelt patienten een rit naar het ziekenhuis en daarmee veel tijd en moeite. Een extra voordeel voor de patient is het digitaal loket. Als de patient niet spoedeisende klachten ervaart, kan hij of zij via dit digitale loket contact opnemen met het ziekenhuis. Binnen een dag kan een arts de patient dan zien op het digitale spreekuur. Treskes: "Het streven is om in de toekomst het digitaal loket 24 uur per dag en 7 dagen per week open te hebben."