Op naar 2020


26 augustus 2015

Op naar 2020

Op naar 2020. In deze nieuwe rubriek van FloraHolland Magazine communiceren wij hoe het ervoor staat met de programma's van onze strategie voor 2020.

Floraholland Het Nieuwe Veilen

Het Nieuwe Veilen in studiefase

Hoe staat het ervoor met het programma Het Nieuwe Veilen (NV)?
Programme director Ronald Teerds zit met zijn team van NV in een studiefase waarbij hij verschillende scenario's onderzoekt. "We zijn continu in dialoog met onze klanten en kwekers. Via groepsdiscussies en individuele bedrijfsbezoeken".

Ronald vertelt dat er sinds juni drie collectieve bijeenkomsten zijn geweest met klanten in Aalsmeer, Naaldwijk en Rijnsburg. "Daar kwam veel energie vrij, net zoveel als in gesprekken met de kwekers. We hebben hieruit veel informatie gekregen." De individuele gesprekken met kwekers en klanten
vinden op de bedrijven plaats. "We zijn overal welkom, en mensen nemen ruim de tijd voor ons. De betrokkenheid van de sector is groot. Dit is een teken dat het Nieuwe Veilen echt leeft en dat er behoefte is aan oplossingen die bij nu en de toekomst passen."

Scenario's
Zijn er ook nieuwe inzichten ontstaan? "Wat we vooral zien is dat bij veel kwekers en klanten hetzelfde speelt en daarmee krijgen we een goed beeld van wat er speelt in de sector." Medio september moet het programma wat duidelijker worden, want dan zijn er scenario's over het Nieuwe Veilen en
mogelijke andere manier van werken uitgewerkt. "Dan gaan we opnieuw het gesprek aan, ook intern. Is dit de richting waar we uit willen, en herkennen we ons erin?", aldus Ronald. Volgens de programme director is het belangrijk om in gesprek te blijven met onze klanten. Als de scenario's in het
najaar concreter zijn dan worden de voor-en nadelen met kwekers en klanten besproken. "Nu zijn we in gesprek geweest over de ontwikkelingen binnen de sector en dan moeten we kijken of we de juiste richting voor de toekomst te pakken hebben. Dat zal soms ook best een beetje spannend worden,
want we worden steeds concreter ."

Floraholland WFEGuido de Wit, programme director WFE

Nieuwe kansen in China en de VS

Guido de Wit is programme director van World Flower Exchange (WFE). Het programma is op dit moment verkenningen aan het doen in onder andere Zuidoost-Azie en Noord-Amerika. "Hier liggen de kansen voor de Nederlandse sierteeltsector om meer te gaan afzetten. De grenzen van onze marktplaats zijn
in hoog tempo virtueel aan het worden. Via het online kanaal kunnen we de wereld omarmen," meent Guido.

China is een van de markten waar FloraHolland zich op gaat richten in 2020. Daar verdienen consumenten steeds meer en gebruiken massaal hun mobiel om online te shoppen. Traditioneel worden bloemen en planten daar erg gewaardeerd. Zij worden al op grote schaal gebruikt bij openingen van
winkels, op feestdagen en op bruiloften. Bloemen worden ontdekt als kado en gegeven op bijvoorbeeld Singles Day. "We zien China als online proefmarkt voor de rest van de wereld. Zestig procent van de consumenten gebruikt zijn mobiel wekelijks voor een aankoop en op sommige dagen wordt er
online net zoveel afgezet als in Nederland in een heel jaar. Nergens ter wereld is het gebruik van mobiele telefoons zo groot als in China."

Grote markt
De VS is een hele andere markt: een grote, ontwikkelde markt met een import van bloemen van $1,2 miljard. Import vanuit Holland is nog beperkt tot ongeveer $60 miljoen ongeveer 5% van het totaal. "Dat kan meer; de wisselkoers is inmiddels een stuk gunstiger en er is bijvoorbeeld interesse in
bepaalde producten die minder voorradig zijn vanuit Zuid Amerika. De grootste kans in de VS is dat we via het virtuele kanaal groter worden op de huidige afzetmarkt in de VS."

Verkenningen
Wat gaat WFE de komende maanden doen? "We zijn nu met het WFE programma beide markten aan het onderzoeken: Hoe ziet de markt er nu uit? Hoe ontwikkelen de digitale kanalen zich? Welke doelgroepen kunnen we daar bereiken? Welke scenario's zijn mogelijk? Daarna komen we met experimenten die we
samen met partners, kwekers en klanten verder gaan uitrollen"

Floraholland Consumer2

Wat drijft de consument?

Cees Hoekstra is Programme Director Consumer. Het programma is eind april gestart, waar staan ze na vier maanden? "Na een uitgebreid luisterproces hebben wij de strategische hoofdlijnen van ons beleid vastgesteld. We hebben gekozen voor drie centrale thema's Health, Wellbeing & Emotion en een
hierop toegespitste aanpak"

Deze thema's zijn internationaal van kracht en sluiten onder andere aan bij de Groene Agenda Gezondheid & Welbevinden van het ministerie van Economische Zaken. Cees legt uit dat deze drie thema's op dit moment verder uitgewerkt worden. Het doel is oplossingen te generen die binnen de genoemde
thema's leiden tot een toename van de Europese bloemen- en plantenconsumptie . Deze mogelijke oplossingen kunnen bij externe partijen vandaan komen maar ook van kwekers. De oplossingen worden getest in zogenoemde proeftuinen, waarvan Amsterdam de eerste is. Het FlowerHouse is een fysieke plek
in de proeftuin, waar consumenten pilots kunnen beleven, ervaren en geinspireerd worden. "We willen met het Flowerhouse daar zijn waar het gebeurt bij consumenten. We denken hierbij als eerste aan de hoofdstad, en daarna ook aan landen zoals Duitsland, Engeland en Frankrijk." Zo kan je denken
aan het testen van de bloemenwinkel van de toekomst. En aan het combineren van bloemen met luxeproducten. Tegelijkertijd heeft het programma Consumer samen met de afdeling Business Development een experiment opgezet om te komen tot een goede app die het kopen van bloemen makkelijker maakt.

Beweegredenen consument
Het programma Consumer doet inmiddels onderzoek naar de beweegredenen van de consument ten aanzien van zijn uitgavenpatroon. Cees: "De ene consument geeft maandelijks EUR 100 uit aan bloemen, de ander helemaal niets! Waarom doet de consument wat hij doet? Dit zijn de zogenaamde drivers van het
consumentengedrag. Deze informatie hebben we nodig om de juiste aanknopingspunten te vinden om het gedrag van de consumenten structureel te kunnen beinvloeden".

Luisteren naar de markt
Waar Consumer ook druk mee bezig is, is luisteren naar de markt. Bij de kwekers heeft dit proces vooral via de FPC's gelopen. In gesprekken met experts uit andere branches en sectoren heeft het programma informatie opgehaald om met nieuwe kennis naar de sierteeltsector te kunnen kijken. "Het
doel is om alle bewezen oplossingen zo snel als mogelijk over te dragen aan de markt, met als resultaat de stijging van de bloemen- en plantenconsumptie in Europa", aldus Cees.