Eerste Europese bloemenwebshop viert 20 jaar e-commerce
26 augustus 2015
Eerste Europese bloemenwebshop viert 20 jaar e-commerce
Een leven zonder e-mails, smsjes, whatsapp en social media? Tegenwoordig bijna onmogelijk. De wereld ziet er sinds de komst van het internet zo'n 20 jaar geleden totaal anders uit. Wij vertellen u graag meer over de weg naar online verkoop van Euroflorist
Een weg naar online verkoop
Augustus 1995. Euroflorist lanceert zijn eerste webshop in thuisland Zweden. Voormalig algemeen directeur en oprichter Peter Jungbeck herinnert zich die periode nog goed: "Het begon allemaal met een artikel dat ik las over het fenomeen 'internet' waarna we besloten een seminar bij te wonen aan
Lund University. Achteraf bleek dat vooral over het universiteitsnetwerk te gaan, dat overigens nogal traag was. Iets simpels als een pagina laden duurde een minuut, als het niet langer was. Wel wisten we direct dat dit weleens heel interessant voor ons als bedrijf kon zijn."
Jungbeck besluit kort hierna 'online' te gaan met Euroflorist en zet hiermee de eerste stap in de toen nog onbekende internetwereld. In de beginperiode staat er op kantoor slechts een computer met een internetverbinding, die vooral wordt gebruikt om orders uit te wisselen met partners
wereldwijd. Door de sporadische orders die binnenkomen laat het succes nog even op zich wachten, maar Jungbeck blijft positief. "Er waren in de beginfase nog te weinig mensen online, maar voor mij bleef het belangrijkste dat wij wel online waren. We zaten bij een van de eerste vijf bedrijven
binnen onze branche met een eigen webshop."
Er waren in de beginfase nog te weinig mensen online, maar voor mij bleef het belangrijkste dat wij wel online waren.
Een paar jaar na de introductie van de webshop explodeert het aantal bestellingen rond Valentijnsdag pas echt. Plots komen er honderden bestellingen binnen. Fredrik Sundberg, nu een van de directeuren binnen de Euroflorist Group, was er dat jaar bij. "Die Valentijnsdag gaf echt het startsein
voor onze webwinkel. We waren eigenlijk een beetje overweldigd door al die bestellingen. Ik weet nog goed hoe spannend dat was."
Jungbeck kan nog steeds niet geloven hoe snel alle ontwikkelingen zijn gegaan. "In 1995 hadden we nooit kunnen bedenken dat het internet zoiets groots zou worden. Als ik terugkijk op de afgelopen tien jaren, waarin we begonnen als netwerk van bloemisten en zijn doorgegroeid tot een e-commerce
gedreven organisatie, is dat echt boven alle verwachtingen. Gaaf toch?"
In 1995 hadden we nooit kunnen bedenken dat het internet zoiets groots zou worden.
Ook Euroflorist gebruikt de Bloemenagenda
De Bloemenagenda is een instrument om consumenten te inspireren en te verleiden vaker en meer bloemen te kopen. Ook Euroflorist past deze doorlopende campagne toe in haar uitingen om bloemisten te informeren en consumenten te inspireren. In Nederland wordt de Bloemenagenda gebruikt en ingezet
door Bloemenbureau Holland (BBH), FloraHolland en de Vereniging Bloemist Winkeliers (VBW). Steeds meer ketenpartijen haken aan en gebruiken de Bloemenagenda als leidraad in hun productportfolio en consumentencommunicatie.
* Naar de Bloemenagenda