Drie nominaties voor prijs Onderwijsjournalistiek
Het Onderwijsblad, het tijdschrift van de AOb, is met drie verhalen genomineerd voor de prijs voor de Onderwijsjournalistiek 2015. De jury nomineerde zes producties van de in totaal twintig inzendingen. Op 2 oktober maakt de jury de winnaar bekend.
Met welke verhalen is het Onderwijsblad genomineerd? Alle artikelen kun je hieronder downloaden als PDF-document en teruglezen.
* Afgebrand (Onderwijsblad 4, 21 februari 2015). Geschreven door Michiel van Nieuwstadt: Over hoe schoolbesturen assessments op een oneigenlijke manier gebruiken om leerkrachten te ontslaan, zonder dat er een gedegen personeelsdossier is opgebouwd.
* De papierwinkel op orde, de staat van het toezicht (Onderwijsblad 7, 4 april 2015). Geschreven door Robert Sikkes en Joelle Poortvliet: Het inspectietoezicht leidt vooral tot een enorme administratieve werklast en dat is een groot probleem, vinden leraren, teamleiders en schooldirecteuren uit verschillende onderwijssectoren. Dat bleek uit de AOb-enquete 'De staat van het onderwijstoezicht'. In deze grote productie kwamen meerdere verhalen over de Onderwijsinspectie aan bod, zoals een interview met de hoofdinspecteur primair en speciaal onderwijs, alle uitkomsten van de AOb-enquete over de inspectie en hoe een school zich terugvocht na het stempel zeer zwak.
* Help, mijn leerling radicaliseert (Onderwijsblad 13, 6 september 2014). Geschreven door Joelle Poortvliet: Al in september 2014 publiceerde het Onderwijsblad het artikel: Help, mijn leerling radicaliseert. Een verhaal waarin verschillende leraren vertellen over hun ervaringen met leerlingen die hun hele leven Nederlands onderwijs hebben genoten, maar toch radicaliseren en naar Syrie of Irak willen afreizen.
Andere genomineerden zijn journalisten Rik Kuiper (de Volkskrant) met zijn verhaal: `Nieuwe school oprichten haast onmogelijk', Anja Vink met `Havo-leerlingen hebben eigen aanpak nodig' voor Vrij Nederland en Johannes Visser (De Correspondent) met `De excellente leerling'.