Leraren willen zeggenschap over wat leerlingen moeten kennen en kunnen

Persbericht

Leraren willen zeggenschap over wat leerlingen moeten kennen en kunnen

Een grote meerderheid (67%) is van mening dat leraren de belangrijkste stem moeten hebben in het proces van curriculumvernieuwing. Dat blijkt uit een peiling die in juni en juli is gehouden onder circa 800 leraren in het po, vo, (v)so en mbo. 20 Leraren schreven mede op grond daarvan het manifest In het curriculum toont zich de meester! Ze bepleiten een afgewogen, samenhangend en doorgaand nationaal kerncurriculum. De leraren willen een dynamisch curriculummodel dat op alle niveaus, verschillende opleidingen en schoolsoorten kan worden geïmplementeerd en er moet een nationale Lerarenraad komen, die vorm gaat geven aan de centrale rol die leraren en hun vakverenigingen in die curriculumontwikkeling gaan spelen.

De staatssecretaris van Onderwijs heeft opgeroepen tot een brede maatschappelijke discussie over wat leerlingen in 2032 moeten kennen en kunnen om goed mee te kunnen draaien in de samenleving. Met de peiling en het manifest maken leraren duidelijk dat zij meer te zeggen willen krijgen over lesprogramma’s. Zij willen zelf de architecten van het onderwijs zijn en niet slechts uitvoerders. Het onderzoek is uitgevoerd door de Onderwijs Innovatie Groep. De Onderwijscoöperatie heeft de leraren gefaciliteerd.

De resultaten van de peiling en het manifest worden morgenavond, woensdag 26 augustus 2015 (19.30 – 21.30 uur) besproken in een debat voor en door leraren in De Balie in Amsterdam. Ook tijdens het Lerarencongres op 7 oktober in Den Bosch komt het aan de orde in workshops.